La sondajul de opinie online "Experienta ta cu bancile prin intermediul CSALB", derulat de comparatorul de produse financiar bancare FinZoom.ro, in parteneriat cu Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) in luna iunie, au raspuns 1.390 de persoane, cu varsta cuprinsa intre 18-65 ani. 62% dintre respondent sunt femei si 38% barbati.

Cele mai multe dintre femeile care au raspuns la acest chestionar, au varsta cuprinsa intre 25-44 ani (68%) si sunt salariate cu o vechime de 5- 15 ani (64%), in schimb, majoritatea respondentilor barbati are varsta cuprinsa intre 35-64 ani (77%) si o vechime de peste 15 ani in campul muncii (52%).

Chiar daca majoritatea respondentilor, atat femeile (77%) cat si barbatii (70%), spune ca nu are cu bancile, pentru cei nemultumiti, conditiile contractuale dezavantajoase si comisioanele puse la serviciile oferite, reprezinta principalele in relatia cu .

Avem insa si aici diferente: conditiile contractuale dezavantajoase supara mai mult pe barbati (43% vs. 27% pe femei), iar comisioanele puse la serviciile oferite deranjeaza mai mult femeile (40% vs. 33% pe barbati).

Cea de-a treia nemultumire mentionata de femei in relatia cu bancile este birocratia si numarul mare de documente solicitate (13%), in timp ce barbatii au notat pe locul trei ca importanta timpul de asteptare pentru solutionarea unei solicitari (10%).

Atitudinea personalului bancar a fost cea mai putin importanta atat pentru femei (9%), cat si pentru barbati (7%).

Majoritatea celor nemultumiti (67% dintre femei si 74% dintre barbati) a incercat o solutionare a problemelor avute cu sau IFN-ul. Au discutat cu o persoana de decizie din sucursala sau au facut o reclamatie la (65% dintre femei si 60% dintre barbati), sau au ales sa colaboreze cu o alta (25% dintre femei si 18% dintre barbati).

La terti (ANPC, instanta, CSALB) au apelat doar 10% dintre femei si 22% dintre barbatii care au incercat o solutionare a problemelor cu banca/IFN-ul.

Pierderea locului de munca – o majora in plata ratelor

Doar 15% dintre cei chestionati (atat femei, cat si barbati) au declarat ca au dificultati la plata ratelor, iar principalele cauze care ii pun in dificultate atunci cand platesc ratele sunt schimbarea situatiei familiale (65% dintre femei) si dobanzile marite (54% dintre barbati).

Pierderea locului de munca pentru cel putin un sustinator al familiei, este una dintre situatiile familiale care ar genera cele mai mari dificultati in plata ratelor, atat pentru femei (37%) cat si pentru barbati (36%). Pe locul doi pentru 23% dintre femei se situeaza aparitia unei cauze/probleme medicale care necesita rezolvare urgenta, pe cand in cazul a 24% dintre barbati este scaderea salariului/venitului pentru cel putin un membru al familiei.

La ce institutie prefera sa apeleze cand intampina o cu ?

Instantele de judecata raman pentru femei (37%) institutiile la care ar apela cand ar avea cu bancile, pe cand la barbati aceasta varianta este pe locul doi dupa ANPC (35%).

La CSALB ar apela in primul rand 26% dintre barbati. De asemenea, in timp ce 41% dintre barbatii chestionati stiau de existenta CSALB, doar 21% dintre femei stiau de acest centru.

De unde stiu de CSALB?

Barbatii au aflat despre CSALB citind presa online sau cautand informatii pe site-urile specializate, pe cand femeile au aflat despre acest centru de pe retelele sociale.

Doar 7% dintre barbatii si 9% dintre femeile care au raspuns la acest studiu stiau de CSALB din informatiile furnizate de banci.

Intrebati cand ar fi potrivit sa primeasca informatii despre existenta CSALB si despre faptul ca CSALB poate concilia problemele aparute cu , majoritatea respondentilor a spus ca atunci cand semneaza un contract cu pentru un serviciu sau produs bancar.

Atat femeile cat si barbatii apreciaza CSALB in principal datorita faptul ca este un serviciu gratuit pentru consumatori si ca intermediaza negocierea cu . Comunicarea realizata prin aplicatie, facil, fara deplasarea la sediu, este de asemenea apreciata de 60% dintre femei si 45% dintre barbati.

Care sunt motivele pentru care ar apela la CSALB?

Pentru 63% dintre femeile intervievate, motivul principal pentru care ar apela la CSALB este faptul ca le scuteste de cheltuieli in instanta si de timp pierdut, pe cand in cazul a 56% dintre barbati primeaza oferirea de servicii gratuite.

Care sunt motivele pentru care nu ati apela la CSALB?

In cazul femeilor, faptul ca nu sunt cunoscuti este principalul motiv care le-ar impiedica sa apeleze la serviciile acestui centru (38%) si ca nu le este clar cum le poate ajuta ( tot 38%), ultimul dintre motive fiind mentionat si de 37% dintre barbati.

Daca ai nemultumiri cu ta, CSALB va aduce intelegere. Gratuit, corect, in mai putin de trei luni.

CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) prin aplicatia online aflata pe site-ul www.csalb.ro. Daca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un Conciliator.

CSALB colaboreaza cu peste 20 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Cand 2 negociaza, al 3-lea ii impaca!