In luna iunie 2019, comparatorul de produse financiare FinZoom.ro a derulat la cererea CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar) un sondaj de opinie online denumit "Experienta ta cu bancile prin intermediul CSALB", pe un esantion de 1.390 de respondenti, cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 ani.

12% dintre cei chestionati nu folosesc niciun produs bancar

Chestionarul, derulat exclusiv online, a avut 27 de intrebari cu multiple raspunsuri, menite sa afle cat de multumiti sunt romanii de relatia lor cu banca si/sau IFN-ul si care este gradul de cunoastere a serviciului gratuit de conciliere cu bancile si IFN-urile, oferit de CSALB. De aceea, doar cei care detin sau au detinut cel putin un produs la o astfel de institutie au avut posibilitatea sa raspunda la intrebarile din chestionar.

Chiar daca sunt activi in mediul online, 170 dintre cei chestionati (12%) au raspuns ca nu folosesc niciun produs bancar si nu detin nici macar un cont curent sau un .

Produsele cele mai folosite de ceilalti 1.220 de respondenti sunt cardurile de debit (28%), cardurile de (23%) si conturile curente (21%), in timp ce detin sub 13% dintre acestia.

Doar unul din patru romani are probleme cu banca sau IFN-ul

Majoritatea celor chestionati (75%) a raspuns ca nu a intampinat probleme in relatia cu bancile sau institutiile financiare nebancare. Acestia au declarat ca au achitat datoriile la timp, au o colaborare buna cu banca si angajatii acesteia, sunt informati si sunt multumiti de produsele si serviciile alese.

De asemenea, au mai mentionat ca apreciaza banca cu care lucreaza fiindca nu are costuri ascunse, da dovada de profesionalism si corectitudine si le ofera siguranta.

25% dintre romanii integrati financiari (care au cel putin un produs financiar bancar) au raspuns insa ca au intampinat sau intampina probleme in relatia lor cu institutia financiara, iar cele mai mari nemultumiri pornesc de la comisioanele puse la serviciile oferite (38% dintre respondenti) si de la conditiile contractuale dezavantajoase (33%) si mai putin din cauza numarului mare de documente solicitate (11%), timpului de asteptare pentru solutionarea unei solicitari (10%), sau atitudinii personalului bancar (8%).

Mai mult de doua treimi dintre cei care au probleme cu institutiile financiare au declarat ca au incercat o solutionare a nemultumirilor avute. Acestia au discutat cu o persoana de decizie din sucursala/agentia bancara (41%), au facut o reclamatie/cerere catre banca (21%) sau au ales sa colaboreze cu o alta banca (22%).

Astfel, majoritatea celor care au nemultumiri (84%) apeleaza direct la banca pentru a gasi modalitati de solutionare a problemelor aparute si doar 16% apeleaza la terti (instanta, CSALB, ANPC).

Romanii nu incearca solutionarea problemelor din lipsa de timp si de incredere

Persoanele care nu au incercat pana acum o solutionare (31% dintre cei care au declarat ca au probleme cu institutiile financiare) spun ca lipsa timpului necesar este principalul factor, fie ca se refera la timpul necesar depunerii unei sesizari la banca si comunicarii, timpul pentru a pregati o documentatie sau la timpul de solutionare.

Pe locul doi dupa lipsa timpului, apare cel mai frecvent in raspunsuri lipsa increderii. Aceste persoane nu au incredere ca se poate rezolva ceva, fiindca sunt convinse, pe de o parte, ca nu se pot reduce comisioanele si alte costuri, contractele fiind standard, iar pe de alta parte, ca bancile ies intotdeauna invingatoare in orice confruntare, orice ar face ei. Alte motive invocate sunt: nu stiu cum sa o faca, lipsa cunostintelor legale, birocratia excesiva, lipsa puterii de decizie la nivelul angajatilor bancari sau comoditatea.

Dintr-un esantion de 1.220 persoane intervievate, 34% au varsta cuprinsa intre 45-64 ani si 33% varsta intre 35-44 ani, majoritatea sunt femei (71%), iar ca ocupatie sunt salariati cu o vechime de peste 15 ani (42%).

Daca ai nemultumiri cu banca ta, CSALB va aduce intelegere. Gratuit, corect, in mai putin de trei luni.

CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) prin aplicatia online aflata pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un Conciliator. CSALB colaboreaza cu peste 20 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Cand 2 negociaza, al 3-lea ii impaca!