ROCA, prima platforma de si management dedicata companiilor romanesti aflate in impas, a inregistrat in primul an de activitate performante notabile: randamentul pe sumele investite a fost de 340% (fata de procentul de 16% asumat initial in fata investitorilor). Astfel, valoarea companiei a ajuns la €21.9M, cu o crestere de 65% fata de valoarea initiala.


"Am identificat intodeauna faptul ca resursele investitorilor nu ajung sa intalneasca nevoile antreprenorilor. ROCA s-a creat pentru a fi prima solutie, care face ca aceste resurse sa ajunga la nevoile antreprenorilor. Ne-am propus sa fim mai mult decat o solutie de finantare si o solutie de management, ne dorim sa fim mult mai mult decat atat, ROCA si-a propus sa fie o comunitate de oameni de business, investitori, antreprenori, manageri, care impreuna sa contribuie la cresterea acestei economii", spune Rudi Vizental, CEO ROCA.

"Rezultatele sunt mai bune decat ne-am propus noi cand am inceput la drum. Mai avem mult de mers pana putem spune ca ne-am atins obiectivele.
Ce este cel mai important, este ca am avut confirmarea acestei solutii, este lucrul ce mai imbucurator dupa un an de munca, am primit confirmarea din piata, ROCA este o solutie si are feedback-ul necesar din partea antreprenorilor, din partea investitorilor, bancilor, managerilor".

In prezent, Platforma ROCA are in portofoliu trei companii romanesti, S-KARP, Frigotehnica si Tremot, in care detine pachetul majoritar.

"A fost un an in care am invatat foarte multe. Am inteles despre comportamentul lor, despre bariera lor culturala, exista aceasta problema de a se asocia, de a face pasul de la o companie antreprenoriala, condusa de o singura persoana la corporatie care se supune anumitor reguli, iar aceasta decizie nu este o decizie economica este o decizie emotionala care se ia foarte greu, iar de aceasta procesul de tranzactie care credeam ca va fi de 2-3 luni ajunge sa fie mult mai mare".

Principala problema identificata la foarte multe companii din Romania, este ca nu isi au foarte bine stabilite coordonatele produsului, este de parere CEO-ul ROCA: "nu stiu exact cui se adreseaza, care este concurenta, care este directia in care vor sa mearga si care este avantajul competitiv pe care il prezinta atunci cand pun un produs in piata".

Trei companii, 3 lectii invatate

Prima companie in care ROCA a investit a fost S-KARP, un producator de pantofi, avand un singur magazin stradal in Brasov si cifra de afaceri de pana in 200.000 euro. Vanzarile au fost aproape de 1 milion euro si au ajuns la 8 magazine iar pentru acest anROCA isi doreste sa ajunga la vanzari de 2 milioane euro.

"In fiecare companie am avut lectii. Primul lucru in restructurarea unei companii inseamna restructurarea echipei. Pana nu am reusit sa punem o echipa in adevaratul sens al cuvantului nu a venit niciun rezultat. Cand am reusit sa punem fiecare om pe pozitia lui, am vazut o cu totul alta evolutie a companiei".

A doua companie din portofoliul ROCA este Frigotehnica, un brand vechi cu o traditie de 70 de ani.

"Aici lectia cea mai buna a fost ca am avut un timing fantastic, am fost la locul potrivit la momentul potrivit".

A treia companie in care ROCA a investit este Tremot, un procesator de miere, cu o vechime de peste 26 de ani.

"S-a dovedit a fi nu atat de dulce cum ii este gustul. Dificultatile aici apar in special de la faptul ca este o piata foarte nereglementata, nu exista niciun fel de suport, nici pentru procesatori nici pentru apicultor din partea autoritatilor. A fost o decizie buna, dar o decizie buna nu inseamna neaparat un rezultat pe masura, partea de restructurare este in plin proces".

Prioritati pentru 2019

Continuarea dezvoltarii portofoliului, este principala prioritate a platformei, pana la sfarsitul anului vor sa creasca portofoliul cu 5 companii noi.

"In clipa de fata suntem in discutii foarte avansate cu 2-3 companii, speranta noastra este ca pana la sfarsitul lunii sa anuntam a patra tranzactie".

In plus, o alta prioritate pentru ROCA este atragerea unei institutii financiare europene in randul actionarilor pentru a le permite dezvoltarea prin investirea in alte companii.