Pandemia ne-a modificat obiceiurile de
consum, mulți și-au pierdut locul de muncă sau au fost nevoiți să accepte reducere de venituri, fiindcă firma la care lucrau și-a închis porțile sau și-a redus activitatea. Însă, dacă veniturile s-au diminuat sau s-au oprit, aceasta nu înseamnă că și cheltuielile s-au micșorat automat. Iar ratele la
credite, care sunt obligatorii, pentru mulți au devenit o povară.
Pasul 1: Contactează banca!
Imediat cum apare o problemă în plata ratelor, primul pas este să contactăm banca și să îi spunem că avem o problemă. Banca nu are de unde să știe că noi întâmpinăm
probleme, dacă nu îi spunem. O putem face pe telefon, pe mail, prin poștă sau mergând fizic la sucursală.
|
| Sursa video: Focus PrimaTV |
În niciun caz să nu așteptăm să se agraveze problema, sau și mai rău, să întârziem cu plata ratelor, fără să spunem nimic. Dacă întârziem la plata ratelor cu 30 zile, suntem raportați negativ la Biroul de Credit și scad șansele să mai beneficiem de alte împrumuturi, iar dacă întârziem 3 luni cu rata, banca ne poate executa silit.
Ce poate să facă banca atunci când îi ceri ajutor? Banca poate veni cu o soluție care să ne ajute să ne plătim în continuare datoria. Poate să ne ofere o restructurare a creditului, o perioadă de grație, o refinanțare, un
credit cu costuri mai mici, pe o perioada mai lungă poate, care mai include și o asigurare de șomaj.
Banca este obligată să vină cu o soluție (conform legilor de protecție a consumatorilor) și este dreptul consumatorului să ceară ajutor la bancă. Important este să reținem că trebuie mers în primul rând la bancă pentru a ne face cunoscută problema.
Iar orice comunicare cu banca se face în scris (email, direct la bancă – cu număr de înregistrare pe sesizarea scrisă).
Pasul 2: Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)
Dacă nu am primit o soluție convenabilă de la bancă, sau poate nu avem încredere că este o soluție bună pentru noi, sau poate banca nu ne-a răspuns în cele 30 de zile în care trebuia să ne răspundă la solicitare, putem să apelăm gratuit la CSALB - Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar – o instituție care face pace între consumator și bancă.
|
| Sursa video: Vorbește Lumea, ProTV |
CSALB - O instituție care face pace între consumator și bancă / IFN
Consumatorii pot beneficia gratuit de serviciile acestei instituții, în baza unei cereri de intrare în negociere cu banca. Negocierea se face printr-un ”intermediar”, un conciliator profesionist și independent, din partea CSALB, care propune o soluție de rezolvare a problemei. Sau vine cu mai multe soluții, până când una va fi acceptată de ambele părți.
4 moduri prin care poți trimite o cerere de negociere cu banca sau IFN-ul, prin CSALB
Cererea de intrare în negociere o poate completa consumatorul direct pe site-ul instituției www.Csalb.ro printr-o aplicație online, sau se poate descărca direct de aici: : Cerere Persoana Fizică Soluție Propusă și se trimite prin e-mail, poștă. Cererea se poate completa și direct la sediul CSALB.
1. Aplicație online direct pe site-ul instituției
2. E-mail office@csalb.ro
3. Poștă: Trimiteți plicul pe adresa: București, sector 1, strada Sevastopol nr 24, etaj 2, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
4. Sediul CSALB: Str. Sevastopol 24, et 2, sector 1, București, Romania
Pentru mai multe informații sau nelămuriri, se poate contacta CSALB telefonic, la numărul scurt: 021 9414.
Avantajele negocierii cu banca, prin CSALB
• 100% gratuit pentru consumator
• Soluție în echitate, morală
• Conciliatori profesioniști, independenți, cu expertiză în domeniul juridic financiar-bancar
• Procedura facultativă, voluntară
• Procedură rapidă (maxim 90 zile) – recordul: soluție a fost de o zi, media este de 40 zile
• Online - Nu este necesară deplasarea la sediu sau o întâlnire directă cu conciliatorul sau banca
• Se pot obține: reduceri de costuri (dobânzi, comisioane), reducerea soldului, rambursări de comisioane, reconversie valutară, chiar închiderea creditului
Sfaturile conciliatorilor pentru consumatori
• Motivați cererea. Atașați documente medicale, sau care să ateste o problemă, o micșorare de venituri, o creștere de cheltuieli, șomaj etc)
• Acceptați concesii. Acceptați o discuție, care vă poate duce într-un contract mult mai avantajos
• Nu vă raportați la ce au obținut alți consumatori. Fiecare caz este unic si soluția este personalizată
• Nu renunțați. De exemplu, dacă ați cerut rambursarea unui comision și banca nu a fost de acord, nu însemnă că nu va fi de acord și la o altă propunere a conciliatorului, care să vă aducă un avantaj
• Nu aveți nimic de pierdut!
Se poate apela la CSALB și în caz de executare silită
Când s-a început deja procedura de executare silită de către bancă, este mai greu să apelezi la negociere. Dar nu imposibil. Sunt
bănci care au acceptat intrarea în negociere chiar și când se aflau deja în faza de recuperare a sumelor neachitate de către
consumatori.
Soluțiile au fost de acceptarea de către bancă a unor angajamente de plată, sistarea popririlor și suspendarea executării silite imobiliare, la care s-a adăugat obligația de achitare a cheltuielilor de executare din partea consumatorilor.