In cadrul unei conferinte de presa, sustinuta online, BCR a explicat ce masuri a luat pentru clientii sai, in contextul epidemiei de coronavirus.
Vlad Hutuleac, Sef Departament Credite Persoane Fizice, BCR: "Incepand cu saptamana 16-20 martie, am inceput sa primim de la clienti solicitari de ajutor in ceea ce priveste plata ratelor".
Pentru clientii persoane fizice, care tranzactioneaza uzual cu BCR, banca ofera amanarea obligatiei de plata la
carduri de
credit si overdraft cu 3 luni de zile. Dobanda va fi suspendata pe aceasta perioada, urmand ca aceasta sa se plateasca la finalul perioadei.
"Am luat aceasta decizie, am considerat ca este foarte important sa lasam la dispozitia clientilor sumele de bani pe aceste produse de tranzactionare, astfel incat sa-si poata achizitiona bunuri in perioada aceasta", a spus Vlad Hutuleac.
Amanarea ratelor prin solutia BCR, mai avantajoasa decat cea prin OUG 37/2020
Pentru
credite, banca ofera solutii individualizate de amanare cu pana la 3 luni plata ratelor la
credit, iar in aceasta perioada clientii nu platesc nimic. Dobanzile nu se capitalizeaza - se calculeaza si vor fi platite ulterior, esalonat, pe restul perioadei de creditare, atat pentru
credite de
nevoi personale cat si pentru ipotecare si Prima Casa.
In OUG 37/2020, dobanda de pe perioada amanata se capitalizeaza (se plateste dobanda la dobanda) la creditele de
nevoi personale, iar dobanda datorata pe cele maxim 9 luni de amanare se plateste doar in 5 ani la creditele ipotecare (versus pe restul perioadei de creditare la BCR).
Cei care apeleaza la Solutia BCR, pot sa apeleze si la solutia oferita de Guvern prin OUG, dupa ce apar normele de implementare, iar reprezentantii BCR au mentionat ca nu se plateste niciun comision pentru apelarea la aceste solutii de amanare.
Pana in prezent, banca a precizat ca au primit ~ 13.000 de solicitari din partea clientilor, reprezentand 2%-3% din portofoliu.
In ceea ce priveste creditele Prima Casa, banca a precizat ca amana ratele, insa nu poate prelungi perioada creditului peste termenul de 360 luni. Si noul OUG 37 va permite amanarea ratelor si in cazul acestui program, de pana la 9 luni.
Solutii BCR pentru companii
Pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, BCR va oferi, la solicitarea clientilor ale caror cifre financiare au fost verificate in relatia cu banca, prelungirea facilitatilor de
credit recurente, pastrand neschimbate costurile actuale.
BCR va putea oferi o perioada de amanare la plata ratelor de pana la 6 luni, astfel incat sa diminueze presiunea pe fluxul de numerar, detalii aici.
Delia Olteanu, Coordonator Departamentul Produse si Procese Micro-Intreprinderi, BCR: "Ce nu trebuie sa uite clientii nostrii, daca isi permit sa plateasca creditul, recomandarea este sa o faca. O amanare inseamna un cost in plus".
Educatie financiara in vreme de criza
In contextul pandemiei de coronavirus, BCR depune eforturi sa continue educarea financiara a romanilor. Banca a decis sa faca
educatie financiara online, atat pentru copii cat si pentru companii.
Nicoleta Deliu, Profesor la Scoala de Bani: "Lucrurile incep sa creasca foarte mult, pe masura ce oamenii incep sa se obisnuiasca. Avem o crestere foarte mare in perioada asta, in programele de
educatie financiara pentru copii, noi am facut niste fise speciale pe care parintii le pot folosi acasa, ca sa-i invete pe copii tot felul de lucruri legate de
educatie financiara prin joc si in primele 5 zile de cand am urcat aceste fise online, am avut peste 5.000 de descarcari".
In plus, banca a anunta ca ofera clientilor sai retrageri gratuite de la orice bancomat din Romania, iar livrarea cardurilor este gratuita oriunde in tara.
Daca ai
probleme in plata ratelor sau ai nemultumiri in relatia cu banca sau IFN-ul, poti gasi rezolvarea in mod gratuit si in mai putin de 90 de zile. Trebuie sa te adresezi cu o cerere catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB). Cererea poate fi completata online pe www.csalb.ro. Aceasta entitate a fost infiintata ca urmare a unei Directive europene cu scopul de a rezolva litigiile dintre
consumatori si banci/IFN-uri pe cale amiabila, in afara instantelor de judecata.