La initiativa FinZoom.ro, am luat legatura cu reprezentantii bancilor, pentru a afla mai multe informatii despre amanarea ratelor, atat metoda oferita de banca, anterior aparitiei OUG 37/2020 cat si metoda oferita de ordonanta (amanare pana la 9 rate, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020).
Masurile initiale luate de banci
| Banca | Masuri initiale de amanare |
| Banca Romaneasca | 2 luni |
| Banca Transilvania | 3 luni |
| BCR | 3 luni |
| BRD | 3 luni |
| CEC Bank | 1 luna |
| Credit Europe Bank | solutie preferentiala |
| Garanti BBVA | 3 luni |
| Idea Bank | 4 luni |
| ING Bank | 2 luni |
| OTP Bank | 3 luni (pana la 29 mai) |
| Patria Bank | 3 luni |
| Raiffeisen Bank | 3 luni |
| Unicredit Bank | solutie preferentiala |
Mai jos, regasiti raspunsurile oferite de
banci la intrebarile noastre.
1. Pe perioada de suspendare rate (solutia bancii) se calculeaza dobanda? Daca da, pe ce perioada se redistribuie plata (si daca e diferit la
nevoi personale si ipotecare) si daca se capitalizeaza sau nu la sold.
Raspuns BRD: Pentru solutia BRD nu se calculeaza dobanda pe perioada suspendarii.
Raspuns Raiffeisen Bank: Nu se calculeza nimic. Solutia noastra este ca se muta, pur si simplu, trei rate la finalul perioadei de creditare.
Raspuns Patria Bank: Solutia oferita de Patria Bank in acest moment clientilor afectati de COVID-19 este una proactiva, ce se aplica pana la momentul intrarii in vigoare a normelor Ordonantei cu privire la amanarea ratelor. Practic, solutia noastra consta in suspendarea platii ratelor de
credit prin care se va acorda gratie, cu capitalizare de dobanda si comision dupa expirarea perioadei de gratie, cu/fara prelungirea maturitatii finale a creditului, dupa cum urmeaza: - pentru creditul de
consum, inclusiv creditul de
consum garantat acordat pe termen scurt sau mediu: maturitatea finala a creditului se va prelungi cu perioada de gratie - pentru creditul ipotecar, inclusiv
credit de
consum garantat acordat pe termen lung: fara prelungirea maturitatii finale a creditului
Raspuns BCR: Pentru
credite, banca ofera solutii individualizate de amanare cu pana la 3 luni plata ratelor la
credit, iar in aceasta perioada clientii nu platesc nimic. Dobanzile nu se capitalizeaza - se calculeaza si vor fi platite ulterior, esalonat, pe restul perioadei de creditare, atat pentru
credite de
nevoi personale cat si pentru ipotecare si Prima Casa.
Pentru creditele de
nevoi personale, dobanzile acumulate vor fi reesalonate pana la finalul noii maturitati – prelungite – a creditului, BT alegand ca si pentru aceste sume sa aplice o rata a dobanzii egala cu 0%.
2. Se aplica comision (unic la cererea clientului) pentru cererile de suspendare?
Raspuns BRD: Solutia BRD nu prespune costuri suplimentare pentru client, deci nu se aplica un comision unic la cererea clientului.
Raspuns Raiffeisen Bank: Nu, nimic. Dupa 2010 toate creditele au in contract aceasta prevedere, fara nici un cost, doar cerere la banca.
Raspuns Patria Bank: Nu, potrivit solutiei actuale de sprijin oferite clientilor care solicit restructurarea creditelor, nu se aplica astfel de comision.
Raspuns BCR: In urma unei conferinte de presa, organizata online, banca a precizat ca nu se aplica comisioane.
3. Daca apeleaza la solutia bancii, consumatorii pot ulterior sa apeleze la solutia oferita de guvern (daca o fac pana pe 14 mai, 45 zile conform OUG)?
Raspuns BRD: Conform legii, clientul poate opta si pentru solutia prevazuta in OUG 37/2020. De aceea, in cazul in care un client care a beneficiat de amanarea la plata oferita de BRD doreste prelungirea perioadei de amanare la plata pana la 9 luni, acesta trebuie sa depuna o noua cerere de amanare la plata, in cel mult 45 de zile de la data intrarii in vigoare OUG 37/2020.
Odata cu publicarea OUG 37/30.03.2020 (ordonanta de urgenta privind amanarea ratelor), ne-am aliniat la prevederile ordonantei si oferim solutia propusa de aceasta tuturor clientilor care solicita amanari. Asadar, incepand cu 31 martie, singura facilitate disponibila este cea prezentata in OUG, solutia BRD de amanare a ratelor cu 3 luni nemaifiind disponibila.
Raspuns Raiffeisen Bank: Da, sigur, dar pentru o perioada pana la 9 luni, nu mai mult (incluzand optiunea noastra 1,2 sau 3 rate). Vom reveni cu clarificari.
Raspuns Patria Bank: Aceste lucruri inca nu sunt reglementate inca intern, insa in momentul in care normele Ordonantei guvernamentale vor fi publicate, iar lucrurile vor fi clare, ne vom conforma si noi acestora. Luam deciziile din aproape in aproape, adaptandu-ne permanent la context si reglementarile autoritatilor publice, astfel incat sa existe coerenta si pentru clientii nostri.
Raspuns BCR: Cei care apeleaza la Solutia BCR, pot sa apeleze si la solutia oferita de Guvern prin OUG, dupa ce apar normele de implementare, iar reprezentantii BCR au mentionat ca nu se plateste niciun comision pentru apelarea la aceste solutii de amanare.
4. Ce se intampla cu asigurarile la
credite (nevoi personale si ipotecare) pe perioada suspendata? Se suspenda si la asigurari plata? Daca da, raman persoanele si locuintele asigurate pe aceasta perioada?
Raspuns BRD: Amanarea la plata a ratelor pentru 3 luni presupune acordarea unei perioade in care nu este necesar sa se achite principalul si dobanda aferente ratelor lunare.
Asigurarea de viata/imobil (daca exista) nu se poate amana si trebuie achitata in continuare de catre clienti.
Raspuns Raiffeisen Bank: Da, se prelungesc pur si simplu cu trei luni (se reia plata la rate, cu asigurarile incluse, fiecare in functie de ce are in contract). Exista intelegeri pentru aceasta amanare la plata si cu asiguratorii. Omul ramane acoperit si va plati trei luni rate cu asigurari cu tot la final.
Raspuns Patria Bank: Si in acest caz, ne asteptam sa existe reglementari din partea autoritatilor publice pe care actorii din sitemul bancar sa le aplice pentru clientii lor.
Raspuns BCR: Da, se suspenda plata si la asigurari. Persoanele raman asigurate. Clientii trebuie sa plateasca primele de pe perioada suspendata in a 4-a luna, dupa iesirea perioadei de gratie. Pe perioada de suspendare, BCR va suporta acest cost in locul clientului, urmand sa-l recupereze ulterior.
5. Cum pot lua, consumatorii, legatura cu banca pentru amanare? (alta metoda decat telefonic)
Raspuns BRD: Pentru amanarea ratelor am creat un formular dedicat pe site-ul bancii, pe care clientii sunt invitati sa il completeze.
Formularul dedicat este metoda cea mai rapida de primire a informatiilor necesare pentru analiza solicitarilor.
Raspuns Raiffeisen Bank:
- Pentru varianta bancii 123@raiffeisen.ro;
- Pentru OUG37: suspendarerateOUG37@raiffeisen.ro;
Informatii gasesc clientii si pe: https://www.raiffeisen.ro/persoane-fizice/in-sprijinul-tau/informatii-utile/informari/informare-in-context-covid-19/ ;
Vom avea curand si un formular online pentru a fi mai usor pentru clienti sa aplice si mai usor colegilor nostri sa proceseze cererile.
Raspuns BCR: prin completarea formularului online: https://www.bcr.ro/ro/persoane-fizice/credite/amana-rata
Raspuns Banca Transilvania: Pe siteul BT sau prin aplicatia BT Visual Help (apel la 0264 30 80 00 – accesarea linkului primit prin SMS - accesarea aplicatiei/optiune amanare rate), dupa care clientii sunt contactati telefonic de banca.
Raspuns OTP Bank: poti completa cererea online: https://www.otpbank.ro/ro/formular-cerere-amanare-rate sau prin email: office@otpbank.ro
Raspuns Idea Bank: poti suna la *4455 - apasa tasta 0 sau trimite email pe salut@idea-bank.ro
Citeste si: Amanarea ratelor cu banca este o problema? MFP preia online solicitarile consumatorilor
6. Cate persoane au apelat la amanare?
Daca ai
probleme in plata ratelor sau ai nemultumiri in relatia cu banca sau IFN-ul, poti gasi rezolvarea in mod gratuit si in mai putin de 90 de zile. Trebuie sa te adresezi cu o cerere catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB). Cererea poate fi completata online pe www.csalb.ro. Aceasta entitate a fost infiintata ca urmare a unei Directive europene cu scopul de a rezolva litigiile dintre
consumatori si banci/IFN-uri pe cale amiabila, in afara instantelor de judecata.