Romanii pot rezolva gratuit si rapid orice neintelegere cu banca sau IFN-ul prin apelarea la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB). Sunt insa si avantaje clare pentru banci si IFN-uri.

Avantaje pentru consumatori

Spre deosebire de instantele de judecata, solutionarea problemei se va face fara costuri pentru consumator si intr-un timp scurt (maxim 90 de zile, conform legii).

De curand CSALB anunta ca au reusit sa solutioneze un litigiu intr-o singura zi, dintre o familie din Slatina, judetul Olt, si banca la care avea un de nevoi personale in euro (banca a acceptat stergerea comisionului de administrare pe timp de 6 luni, iar echivalentul lui, in suma de 102 euro, se va folosi pentru rambursarea anticipata partiala).

In plus, consumatorul nu are nimic de pierdut, ci doar de castigat. Conciliatorul CSALB propune o solutie cu care sa fie de acord atat consumatorul, cat si banca, pentru a reechilibra raportul intre cele doua parti – bazandu-se pe negociere, nu pe respectarea stricta a prevederilor din contract (asa cum ar face un judecator).

Citeste si: Afla cum poti rezolva gratuit orice problema cu banca. Intrebari si Raspunsuri

Avantaje pentru banci si IFN-uri

Pentru participarea la solutionarea alternativa, bancile si IFN-urile trebuie sa achite 933 lei catre CSALB, cost cu mult mai mic insa comparativ cu onorariul unui avocat la un proces in instanta de judecata. Din cei 933 lei, 30 lei este costul de administrare dosar, iar 675 de lei este onorariul conciliatorului + taxele si impozitele aferente.

Un alt avantaj ar fi faptul ca, prin apelarea la CSALB se asigura confidentialitatea litigiilor – spre deosebire de instantele de judecata, unde sunt publice toate procesele si le poti gasi usor in functie de numele bancii pe site-urile instantelor judecatoresti.

De asemenea, fiind deschisa la negocieri, banca ii arata consumatorului ca ii intelege problemele si este dispusa sa redeschida un canal de comunicare cu acesta, canal poate inchis in urma diferendelor nerezolvate in trecut.

Serviciile CSALB nu pot fi initiate direct de catre banci sau IFN-uri. Doar consumatorul persoana fizica poate sa acceseze serviciile centrului.

"Asteptam si din partea bancilor si IFN-urilor o mai mare implicare, in sensul ca si dumnealor au inteles ca este mai bine sa vina la centrul nostru pentru a-si solutiona problemele cu consumatorii decat sa mearga in instanta. Nu vorbesc numai despre costuri ci vorbesc despre timpul scurt de solutionare, confidentialitatea si faptul ca isi mentin relatia in continuare cu acesti consumatori, relatia nu este rupta asa cum de regula se intampla in instanta cand o hotarare judecatoreasca transeaza un litigiu in favoarea uneia sau alteia dintre parti. Prin conciliatorii nostri se cauta, se gasesc solutii care sa fie acceptate de ambele parti. Aceste proceduri sunt voluntare, ceea ce inseamna ca banca sau IFN-ul trebuie sa vrea sa vina, sa participe. In masura in care intampinam un refuz, cererile respective se claseaza, nu mai pot fi solutionate", a declarat Vladimir Fenoghen, director al Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar.

De la 1 martie 2016 de cand este functional, CSALB a primit sute de cereri din partea consumatorilor (clienti ai bancilor si IFN-urilor). In 2017 s-au primit peste 220 cereri conforme. Aproape 90 de dosare sunt in lucru, in diverse stadii de analiza sau solutionare, iar in 30 dintre ele s-au pronuntat incheieri sau hotarari.

Solicitarile consumatorilor, in cele mai multe cazuri, sunt legate de eliminarea unor comisioane percepute pentru un (de risc, administrare, monitorizare etc.). Consumatorii mai cer scaderea unor dobanzi majorate, in acceptiunea lor, in mod abuziv si, in acelasi timp, diminuarea ratelor lunare de plata, dar si restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobanzilor in mod excesiv.

Citeste si: Solutie gratuita si rapida pentru rezolvarea problemelor cu banca