"Deoarece intotdeauna sunt mai vocali cei nemultumiti, iar mass-media promoveaza in special cazurile negative - pentru obtinerea de audienta, impresia tuturor este ca majoritatea romanilor este nemultumita de banci. Ceea ce, din fericire, nu este adevarat. A demonstrat-o sondajul de opinie derulat online de comparatorul FinZoom.ro, timp de o luna, la cererea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar - CSALB. Astfel, 75% dintre cei 1.222 respondenti care detin produse financiar bancare si nebancare, au raspuns ca nu au intampinat in relatia cu bancile sau IFN-urile" a declarat Irina Chitu, director FinZoom.ro.


Sursa: Sondaj FinZoom.ro "Experienta ta cu bancile prin intermediul CSALB" – iunie 2019

Intrebati caror motive se datoreaza faptul ca nu au intampinat in relatia cu institutiile financiare, acestia au declarat ca si-au achitat datoriile la timp, ca au o colaborare buna cu si angajatii acesteia, ca sunt informati si sunt multumiti de produsele si serviciile alese. De asemenea, au mai mentionat ca apreciaza cu care lucreaza fiindca nu are costuri ascunse, da dovada de profesionalism si corectitudine si le ofera siguranta.

Romanii nu incearca solutionarea problemelor din lipsa de timp si de incredere

25% dintre romanii integrati financiari (care au cel putin un produs financiar bancar) au raspuns insa ca intampina in relatia lor cu institutia financiara, iar cele mai mari nemultumiri pornesc de la comisioanele puse la serviciile oferite (38% dintre respondenti) si de la conditiile contractuale dezavantajoase (33%) si mai putin din cauza numarului mare de documente solicitate, timpului de asteptare pentru solutionarea unei solicitari, sau atitudinii personalului bancar.


Mai mult de doua treimi dintre cei care au cu institutiile financiare au declarat ca au incercat o solutionare a nemultumirilor avute direct la banca: au discutat cu o persoana de decizie din sucursala/agentia bancara (41%), au facut o reclamatie/cerere catre (21%) sau au ales sa colaboreze cu o alta (22%).

"31% dintre cei care au declarat ca au cu institutiile financiare, nu au incercat pana acum o solutionare a acestor in special din lipsa de timp – pentru depunerea unei sesizari, pentru pregatirea unei documentatii sau pentru a astepta o solutionare" – a mai spus Irina Chitu.

Pe locul doi dupa lipsa timpului, apare cel mai frecvent in raspunsuri lipsa increderii. Aceste persoane nu au incredere ca se poate rezolva ceva, fiindca sunt convinse, pe de o parte, ca nu se pot reduce comisioanele si alte costuri, contractele fiind standard, iar pe de alta parte, ca bancile ies intotdeauna invingatoare in orice confruntare, orice ar face ei. Alte motive invocate sunt: nu stiu cum sa o faca, lipsa cunostintelor legale, birocratia excesiva, lipsa puterii de decizie la nivelul angajatilor bancari sau comoditatea.

Instanta de judecata ramane institutia principala la care ar apela in cazul unei cu banca a respondentilor, indiferent de varsta, insa in cazul persoanelor peste 65 de ani, CSALB reprezinta o prima varianta luata in calcul, apoi ANPC si instanta de judecata


Consumatorii vor sa afle de CSALB inainte de semnarea unui contract

La intrebarea privind momentul in relatia cu in care si-ar dori sa fie informati despre serviciile CSALB, consumatorii au clasat in topul preferintelor (62%) momentul cand semneaza un contract cu pentru un serviciu/produs bancar. 43% spun ca ar fi util sa afle despre CSALB din campaniile de marketing si/sau de informare desfasurate de . In plus, 39% dintre respondenti vor sa afle despre CSALB atunci cand interactioneaza cu angajatul de la ghiseul bancii, in timp ce 36% vor sa li se ofere informatii atunci cand intampina o cu .

Sursa: Sondaj FinZoom.ro "Experienta ta cu bancile prin intermediul CSALB" – iunie 2019

Ce apreciaza romanii la CSALB?

Aproximativ 63% dintre respondenti apreciaza faptul ca este un serviciu gratuit pentru consumatori, 53% dintre acestia sunt multumiti de modalitatile de comunicare, care se realizeaza prin aplicatie, facil, fara deplasarea la sediu, iar 47% apreciaza ca ajuta consumatorii in relatia cu .

Peste 60% dintre respondenti spun ca ar apela la CSALB deorece ii scuteste de cheltuieli in instanta si de timp pierdut si faptul ca ofera serviciile gratuit.

Sursa: Sondaj FinZoom.ro "Experienta ta cu bancile prin intermediul CSALB" – iunie 2019
(fiecare raspuns a fost notat de la 1 la 5, unde 1-dezacord total ; 2 – dezacord partial, 3 – nici acord, nici dezacord, 4 – acord partial, 5 – acord total)

Tinerii pana in 35 ani stiu de CSALB mai mult de pe retelele de socializare si folosesc mai mult cardul de credit

Persoanele pana in 35 de ani au spus ca stiu de acest centru de pe retele de socializare, pe cand cei peste 35 de ani stiu de CSALB din presa online.

Produsele cele mai folosite de majoritatea respondentilor sunt cardurile de debit (28%), cardurile de (23%) si conturile curente (21%), in timp ce detin sub 13% dintre acestia. Daca ne uitam pe categorii de varsta, observam ca produsul bancar folosit de majoritatea respondentilor pana in 35 de ani este cardul de , pe cand persoanele cu varsta de peste 35 de ani folosesc cardul de debit.

Sondajul FinZoom.ro denumit "Experienta ta cu bancile prin intermediul CSALB" a avut 27 de intrebari cu multiple raspunsuri si s-a derulat exclusiv online, pe un esantion de 1.390 de respondenti, cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 ani. 12% dintre cei chestionati au spus ca nu folosesc niciun produs bancar, de aceea la restul de 26 intrebari din sondaj au raspuns 1.222 persoane, integrate financiar (care detin cel putin un cont bancar sau card).

Daca ai nemultumiri cu ta, CSALB va aduce intelegere. Gratuit, corect, in mai putin de trei luni.

CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) prin aplicatia online aflata pe site-ul www.csalb.ro. Daca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un Conciliator. CSALB colaboreaza cu peste 20 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Cand 2 negociaza, al 3-lea ii impaca!