Surprize pentru soferi: Ce modificari aduce Proiectul de Norma privind asigurarile auto din Romania? Autor Denisa Dascalu 19.07.2017 1 2521 Tariful de referinta, BAAR ( institutie cu noi roluri si responsabilitati), conceptul clientului cu risc ridicat si decontarea directa sunt cateva dintre cele mai importante aspecte pe care le stabileste Proiectul de Norma privind asigurarile auto din Romania, pentru aplicarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto.Noua lege care a intrat in vigoare pe 12 iulie 2017 aduce o serie de solutii pentru asezarea pietei asigurarilor pe coordonate viabile care sa duca la eliminarea dezechilibrelor manifestate in trecut.Piata RCA este o piata obligatorie, iar diversificarea posibilitatilor de dezvoltare a acesteia si protejarea intereselor consumatorilor sunt cateva dintre obiectivele noii legi.Cele mai importante aspecte ce s-au urmarit a fi clarificate prin acest proiect de norma se refera la:reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reinnoirea acestuia; reglementarea formatului politei de asigurare; reglementarea conditiilor si criteriilor de autorizare si practicare a asigurarii RCA pe teritoriul Romaniei; criteriile de risc si instrumentele utilizate in calculul tarifului de prima; asigurarile RCA aplicabile asiguratilor cu risc ridicat; modalitatea de avizare si inregistrare a personalului care efectueaza constatarea daunelor; reglementarea modalitatii de constatare, evaluare, stabilire si plata a despagubirilor; modalitatea de decontare directa; reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus; facilitati si penalitati aplicabile asiguratilor.Cornel Coca Constantinescu, Vicepresedinte ASF, declara ca noua Lege RCA e o lege la care toti factorii implicati au avut un aport deosebit. Acesta sublinia importanta existentei unor instrumente noi, moderne care sa contribuie la cresterea gradului de incredere al consumatorului: "Astazi protectia consumatorului se afla in ADN-ul ASF".Surprize pentru soferiSoferii care nu produc accidente ar putea plati polite RCA cu 50% mai mici, iar cei care au un comportament inadecvat in trafic ar putea plati cu pana 80% mai mult.Cornel Constantinescu, vicepresedintele ASF, declara in cadrul dezbaterii publice ca: "In principal nu sunt modificari semnificative fata de proiectul publicat pe site, numai in ceea ce priveste bonus malus. Am discutat cu toti cei implicati si am convenit ca cel care este asigurat si are un comportament adecvat in trafic trebuie sa fie bonusat, trebuie sa primeasca un discount semnificativ. Am crescut acest bonus de la 32% la 50%. Astazi, cei care au un comportament adecvat in trafic primesc un discount de 50% la clasa de bonus 8. In ceea ce priveste categoria persoanelor care sunt malusate, care au un comportament inadecvat in trafic, care fac accidente, care ne imping catre zona de crestere a tarifelor si de rezolvare a acestor probleme pe care le constatam ca exista astazi, vor fi malusati pana la 180%. Vor plati cu mai mult de 80% tariful RCA care este ofertat ca urmare a faptului ca se afla in grupa de malus 8. Era 200%, dar 180% a rezultat in urma dezbaterilor cu asociatii de protectia a consumatorului, transportatori, service-uri, am convenit ca punctul de echilibru este acest 180%."Factorul N si clientii...Factorul N are ca principal scop determinarea nivelului pana la care clientii sunt considerati cu risc scazut, mediu sau cu risc ridicat. Factorul N va fi determinat de catre BAAR si si va fi subiectul unei proceduri de urmeaza sa fie transmisa in urmatoarele 30 de zile la ASF in vederea aprobarii.Daca factorul N adaugat tarifului de referinta este o limita maximala pana la care ne putem raporta, ceea ce depaseste aceasta limita, prin ofertele transmise de catre asiguratori reprezinta clientii cu risc ridicat. Clientii cu risc ridicat vor fi orientati catre BAAR. In momentul in care primesc trei oferte peste tariful de referinta plus factorul N, atunci BAAR, intr-un termen prestabilit de Norma, va oferta acesti clienti si ii va repartiza catre asiguratori in functie de cota de piata pe care o au asiguratorii la o data de referinta. Cum este definit un client cu risc ridicat?Un client cu risc ridicat este cel care nu respecta regulile in trafic, a facut multe accidente, produce daune mari, frecventa daunei este foarte ridicata si severitatea daunei foarte mare.Protectie pentru toti clientii Toti clientii sunt obligati sa faca RCA si este firesc ca toti sa fie protejati (inclusiv cei cu risc ridicat), obiectivul principal fiind supravegherea pietei asigurarilor auto in scopul protectiei consumatorilor si urmarirea preturilor astfel incat acestea sa nu creasca intr-un mod necontrolat. Articole similare Asigurari RCA Subiecte relevante RCA (asigurarea obligatorie de raspundere civila auto) legislatie ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiara) asigurare Q & A