Somaj,
probleme de cashflow pentru companii, dobanzi la un nivel scazut pe piata interbancara, economii ale populatiei in crestere sau in conservare, schimbari de tendinte pe piata imobiliara, asa arata tabloul anului 2021.
Acest tablou este "conturat" in Sondajul AAFBR cu privire la evolutia economiei sub influenta pandemiei COVID 19, realizat in perioada 17- 23 Noiembrie 2020, la care au raspuns un numar de 55 de membri AAFBR.
Care sunt cele mai importante aspecte ale sondajului?
Deficit bugetar de peste 3% din PIB in 2021
Majoritatea analistilor estimeaza un deficit bugetar de peste 3% din PIB la finalul anului urmator. Conform sondajului, 96% dintre respondenti apreciaza ca acesta va depasi 3% si doar 4% dintre ei considera ca deficitul va fi sub acest nivel.
Somajul este una dintre problemele cu care se va confrunta Romania ca urmare a crizei generata de pandemia de COVID 19. 73% dintre participantii la sondaj se asteapta ca in urmatoarele 12 luni rata somajului sa creasca, in timp ce 13% afirma ca va ramane constanta si 15% apreciaza ca va scadea.
Intrebati despre importul de forta de munca in Romania, 53% dintre respondenti sustin ca acesta va continua intr-o oarecare masura in anul 2021, 27% spun ca va continua intr-o mica masura, iar 20% sunt de parere ca va continua in mare masura.
Companiile vor avea
probleme de cash flow
Conform datelor prezentate in sondajul AAFBR, 69% dintre respondenti apreciaza ca pandemia COVID 19 are in mare masura impact negativ asupra evolutiei cresterii creantelor neincasate (blocajului financiar în economie), in timp ce 27% apreciaza ca impactul este intr-o oarecare masura si doar 4% dintre respondenti considera ca impactul este "in mica masura".
HORECA si auto – cele mai afectate industrii in 2021
De la declansarea pandemiei, HORECA a fost una dintre industriile cele mai afectate de noul coronavirus. In ceea ce priveste impactul negativ asupra vanzarilor in anul 2021, in acest sector de activitate, 96% dintre respondenti apreciaza ca impactul va fi semnificativ, in timp ce restul de 4%, in mod egal, se asteapta ca impactul sa fie relativ mic sau chiar nu se asteapta sa fie vreun impact.
Pentru industria auto, situatia este putin diferita: in timp ce 71% dintre participantii la sondaj considera ca pandemia de Covid 19 va avea un impact negativ semnificativ asupra vanzarilor in 2021, 24% estimeaza un impact relativ mic si 5% nu se asteapta sa aiba vreun impact.
Dobanzi scazute si in 2021
Referitor la evolutia indicelui ROBOR 3M pentru anul 2021, rezultatele sondajului arata astfel:
- 2% dintre respondenti considera ca acesta va fi intre intre 0% si 1%
- 35% dintre respondenti cred ca acesta va fi intre intre 1% si 2%
- 62% dintre respondenti spun ca indicele se va situa intre 2% si 3%
- 2% dintre respondenti apreciaza ca indicele va fi intre 3% si 4%
Economiile populatiei vor creste sau se vor conserva
Respondentii la sondaj considera ca pe fondul unui
consum mai redus si/sau a unei ingrijorari crescute, economiile populatiei vor creste sau se vor conserva in anul 2021. 49% dintre ei sunt de parere ca economiile in
banci ale populatiei vor creste, 29% sustin ca acestea vor ramane relativ constante si 22% sunt mai persimisti, considerand ca economiile vor scadea.
Romanii au economisit in timpul pandemiei
Economisirea este un comportament cu care romanii s-au obisnuit in timpul pandemiei. Doar 7% dintre repondentii la sondaj estimeaza ca romanii au economisit in medie in timpul pandemiei peste 30% din venitul realizat.
Daca vorbim despre economii sub 30% din veniturile realizate, 47% dintre participantii la sondaj considera ca economiile s-au situat in medie intre 10% si 30% din veniturile realizate si 45% sustin ca economiile romanilor au fost in medie intre 0% si 10%.
Finantarea IMM-urilor va creste in urmatoarele 12 luni
Majoritatea analistilor (in proportie de 53%) apreciaza ca imprumuturile catre IMM-uri vor creste in urmatoarele 12 luni, in timp ce restul, in mod egal considera ca vor ramane relativ constante sau vor scadea.
Vanzarile online au dat mai multa incredere cardurilor bancare
60% dintre participantii la sondaj apreciaza ca vanzarile online din perioada pandemiei au dat mai multa incredere cardurilor bancare, 36% sustin ca acestea au contribuit intr-o oarecare masura si 4% spun ca au contribuit intr-o mica masura.
Intrebati despre asteptarile privind cresterea vanzarilor online in detrimentul vanzarilor in reteua de comercianti dupa terminarea pandemiei, 56% au raspuns ca se asteapta ca acestea sa creasca in oarecare masura, 40% in mare masura si 4% in mica masura.
Tendintele din piata imobiliara se vor schimba
Sondajul releva faptul ca marea majoritate a analistilor se asteapta la schimbari de tendinte pe piata imobiliara, respectiv:
Pretul chiriilor din marile orase - 55% considera ca va scadea in urmatoarele 12 luni, 35% cred ca pretul va ramane constant si doar 11% sustin ca acesta va creste.
Pretul spatiilor din cladirile de birouri va scadea, apreciaza 93% dintre respondenti si 7% considera ca va ramane relativ constant.
Telemunca poate influenta cresterea preturilor locuintelor din mediul rural
47% dintre cei care au raspuns la sondaj sustin ca telemunca ar putea influenta intr-o oarecare masura cresterea preturilor locuintelor din mediul rural, 44% considera ca aceasta ar putea influenta intr-o mica masura si 9% spun ca va influenta in mare masura.
Industrii care vor avea cea mai mare crestere in 2021
Sanatatea si asistenta sociala, constructiile, agricultura, silvicultura sunt industriile care vor contribui cel mai mult la revenirea economiei in urmatoarele 12 luni, considera respondentii la sondaj.
Munca de acasa si cresterea achizitiilor de la producatorii locali ar putea deveni noile tendinte in economie
Rezultatele sondajului arata ca timpul dedicat activitatii profesionale care se va desfasura de acasa este diferentiat astfel:
- 47% dintre respondenti apreciaza ca munca de acasa se va desfasura in procent de 0% pana la 33%
- 45% dintre respondenti spun ca romanii vor dedica muncii de acasa intre 33% si 67% din timp
- 7% dintre respondenti apreciaza ca munca de acasa se va desfasura in procent de 67% si 100%.
Producatorii locali au vandut mai mult in timpul pandemiei
53% dintre respondentii la sondaj sustin ca romanii au cumparat mult sau ceva mai mult de la producatorii locali in timpul pandemiei, 42% afirma ca acestia au cumparat aproximativ la fel si doar 5% sunt de parere ca romanii au cumparat mai putin.
Evolutia PIB in urmatoarele 12 luni
51% dintre participantii la sondaj considera ca PIB-ul va creste, 47% sustin ca va scadea si 2% sunt de parere ca va ramane la acelasi nivel.