Raiffeisen Bank si-a anuntat, prin intermediul unei conferinte online, rezultatele financiare pentru trimestrul I din 2020, iar reprezentantii bancii au dezbatut si cele mai importante subiecte din aceasta perioada.
Solutia
banci vs Solutia OUG 37/2020
Vladimir Kalinov, Vicepresedinte retail Raiffeisen Bank: "In acest moment avem in jur de 27.000 de cerinte de restructurare sub OUG 37/2020, am aprobat in jur de 21.000 de solicitari de amanare".
Solutia bancii – mai buna decat OUG 37
Solutia bancii s-a dovedit a fi mai buna din cel putin 2 motive:
- nu se calculeaza dobanda pe perioada suspendarii, care sa se plateasca dupa perioada suspendata (ca in OUG)
- a fost aplicata foarte rapid, deoarece clientii o aveau ca si clauza in contract, fiind nevoie sa o activeze
Citeste si: Cum poti cere amanarea ratelor la Raiffeisen Bank?
Pe segmentul corporate, nu au existat cereri inainte de ordonanta de urgenta. Banca a precizat ca pana in prezent 36 de clienti au solicitat amanarea ratelor pe baza OUG 37/2020 (valoare
credite - 70 de miloane euro).
Cum va fi afectat sistemul bancar de aceasta criza?
Coronavirus are impact mare asupra sistemului bancar, iar Steven van Gronigen, CEO Raiffeisen Bank, spune ca este momentul sa luam masuri pentru a creste capacitatea sistemului bancar de a rezista la astfel de socuri:
"Clientii vor in continuare sa aiba banii in siguranta si sa aiba acces usor si facil la banii lor, o sa fie reticenti sa mai vina la banca. Va fi nevoie de
credit pentru a sprijini clientii nostri, in special firmele care au
probleme cu lichiditatea. Lucrurile se vor schimba, vom vedea o accelerare a digitalizarii. Avem nevoie de
banci si mai mult in viitor. Este un bun moment sa ne intrebam de ce sistemul bancar in Romania este asa mic, ce masuri putem sa luam sa crestem capacitatea sistemului bancar, pentru a putea sa fim mai puternici si mai rezistenti la un soc ca acesta".
Legile lui Zamfir – nu rezolva criza cu care ne confruntam
De curand, legea darii in plata a fost modificata si promulgata, aducand o serie de noutati, nu tocmai benefice pentru bancile din Romania.
"Intelegem ca este o perioada de populism, dar cred ca exista alte teme care sunt un pic mai importante pentru sistemul bancar. Spre exemplu, riscam infringement pentru ca nu adoptam legislatia pe domeniul de spalarea banilor. Aici avem ceva care nu ajuta cu nimic la rezolvarea crizei cu care ne confruntam", a mentionat Steven van Groningen.
Totodata, CEO-ul bancii a amai mentionat ca va respecta aceasta lege, iar acolo unde vor aparea
neintelegeri, acestea vor fi rezolvate prin Justitie.
CSALB – o varianta mai rapida si mai putin costisitoare
Vladimir Kalinov:"Avem o echipa din structura departamentului de reclamatii care se ocupa de cazurile care vin din centrul de solutionare. Avem o rata de 15% de refuzuri, cu mult sub targetul avut initial, incercam sa gasim solutii impreuna cu clientul. Cat din aceste solutii merg in instanta, este greu de spus. Cazurile ajunse in instanta, sunt acele cazuri pe care noi nu le-am putut alinia la o solutie comuna".
Corina Vasile: "Noi am salutat formarea Centrului de solutionare alternativa, care e o varianta mai putin costisitoare si cu durata scurta".
Daca ai
probleme in plata ratelor sau ai nemultumiri in relatia cu banca sau IFN-ul, poti gasi rezolvarea in mod gratuit si in mai putin de 90 de zile. Trebuie sa te adresezi cu o cerere catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB). Cererea poate fi completata online pe www.csalb.ro. Aceasta entitate a fost infiintata ca urmare a unei Directive europene cu scopul de a rezolva litigiile dintre
consumatori si banci/IFN-uri pe cale amiabila, in afara instantelor de judecata.