Toate statisticile publice legate de comertul electronic publicate in ultimii ani in Romania vorbesc fara exceptie despre cresteri impresionante pe toate segmentele, in toate sectoarele economice, pe toate nisele, in toate privintele, de la cantitati, valori si pana la piete online. Ba chiar si unele domenii complementare profita din plin de acest canal de business, de exemplu curieratul rapid, unde principalii operatori au ajuns sa proceseze volume masive si implicit sa investeasca in logistica, hub-uri, retele suport de distributie si diverse inovatii.

Conform celui mai recent studiu lansat la GPeC SUMMIT, eveniment dedicat comertului online si marketingului digital, in 2019 cu 27% mai multi romani au achizitionat produse sau servicii online cel putin o data pe luna, comparativ cu 2017. Cresterea fata de anul 2018 a fost de 10%, un avans in continuare consistent, care subliniaza un trend usor de sesizat. Conform aceluiasi studiu, romanii cheltuiesc cele mai mari sume in comertul electronic pentru servicii de turism (in medie 1429 lei pe an) si pentru produse electronice si electrocasnice (in medie 1129 lei pe an).

Si totusi, comertul online din tara noastra este inca subdezvoltat, comparativ cu alte tari, dupa cum se evidentiaza intr-un alt studiu, intitulat "Sectorul comert in Romania - un bilant dupa trei decenii de transformari", lansat recent de Fundatia Friedrich Ebert si Syndex Romania. Analiza care puncteaza evolutiile din comert in general arata ca expansiunea mediului online pune probleme serioase micilor retaileri care in mod traditional folosesc doar mediul offline, obligandu-i sa isi modifice modul de operare in afaceri si sa profite tot mai mult si de resursele digitale. Comertul online este considerat a reprezenta astfel o mare oportunitate in retail in tara noastra, asteptandu-se noi ani de cresteri succesive pe toate planurile.

Analiza anterior amintita mentioneaza in acelasi timp ca marile firme domina categoric comertul mare, fiind evident declinul comertului mic cu autohton. In acest context, se poate sublinia sansa IMM-urilor de a lupta mult mai simplu in mediul online, acolo unde chiar si cu mai mici se poate ajunge rapid la pozitii care sa determine vanzari substantiale si profit. Piata de e-commerce, inca departe de maturizare, este tot mai mult marcata de intrarea marilor retaileri din offline, dar mediul diferit creeaza oportunitati suficiente si pentru IMM-uri. Cu solutii de calitate precum website bine realizat si bazat pe gazduire web premium la costuri accesibile, orice antreprenor poate sa aiba un magazin online de succes, daca intelege cum sa-l administreze si cum sa-l promoveze catre o piata aproape fara limite geografice.


In 2019 se estimeaza (conform studiului GPeC) faptul ca 56% dintre romani au facut lunar online, ceea ce inseamna un trend pentru mai bine de jumatate din populatia adulta. Cresterile sunt sigure in anii urmatori din mai multe considerente. Creste acoperirea internetului fix pe fibra optica si a internetului mobil 4G (in curand si 5G), creste numarul de smartphone-uri performante, mediul rural elimina constant din diferenta pe care o are de recuperat fata de mediul urban in ceea ce priveste utilizarea internetului.

In plus, utilizatorii devin tot mai obisnuiti cu procesele realizate online, de la internet banking la trading online, de la rezervari de servicii turistice pe internet pana la plati online de facturi. Tot studiile arata ca cei mai multi romani se informeaza online inainte de a face o achizitie chiar si offline, iar imbunatatirea serviciilor din e-commerce ii face pe tot mai multi sa aleaga cumpararea direct de pe internet, indiferent ca este vorba de fashion, turism, bunuri de folosinta indelungata sau chiar produse alimentare.