Banca viitorului

Kim Fournais
Fondator si CEO

Rezumat: Pentru a fi cu adevarat competitiv in aceasta lume in evolutie rapida, bancile trebuie sa-si puna clientii pe primul loc si sa-si regandeasca strategiile de IT pentru a aborda noile presiuni competitive din partea gigantilor tech. De aceea parteneriatele in tehnologia white-label au atat de mult sens.

Decaderea bancilor a fost prezisa de cateva ori de-a lungul istoriei. In anii 90, s-a spus ca "serviciile bancare sunt necesare, dar bancile nu sunt", iar pentru banci aceste prognoze sumbre au recastigat un nou avant in ultimii ani. Serviciile fintech ce ofera o clientilor o experienta digitala relevanta si impecabila fac ca bancile sa para prafuite si greoaie. In acelasi timp, gigantii tech precum Apple, Tencent si Alibaba evolueaza rapid in zone asociate de obicei mai degraba cu institutii financiare traditionale.

Majoritatea bancilor au intarziat la petrecerea digitala. Acest lucru este evident pentru toata lumea. Cu toate acestea, in ciuda dificultatilor evidente, zvonurile despre decesul bancilor sunt extrem de exagerate. Daca bancile au curajul sa ia deciziile corecte, au un viitor stralucit in fata.

In opinia noastra, pentru a avea succes, viitorului construieste pe o fundatie in care toata lumea are de castigat pe termen lung si pune clientii in centrul operatiunilor sale. Viitorul apartine bancilor care recunosc ca cererea digitala tot mai mare din partea clientilor nu este satisfacuta doar prin extinderea unui departament de IT in permanenta crestere. Asteptarile tot mai mari cu privire la experientele digitale din partea clientilor si numeroasele oportunitati pe care le ofera noua tehnologie necesita un model de business deschis cu un accent deosebit pe punctul forte de baza al bancii - deservirea clientilor.

Majoritatea bancilor au fost obisnuite sa-si construiasca propriile sisteme pentru a acoperi bucati mari ale lantului valoric pentru a face fata oportunitatilor si provocarilor aduse de digitalizare. De aceea, majoritatea bancilor de azi dezvolta, in esenta, aceeasi tehnologie si aceleasi solutii digitale. Este foarte ineficient ca toata lumea sa faca acest lucru, este o cursa prosteasca la care sa participi. Doar unul poate fi cel mai bun, asa ca de ce sa nu profiti de serviciile oferite de cei mai buni furnizori, in loc sa le dezvolti in cadrul companiei?

Acest model vechi este, in mod clar, nesustenabil pe termen lung deoarece studiile au aratat ca aproape 80% din bugetele anuale de IT ale bancilor europene sunt folosite exclusiv pentru a rula si mentine sistemele IT preexistente. Din acest motiv, mai raman putine resurse pentru inovatie reala si confruntarea cu competitia dura din partea serviciilor fintech si a gigantilor tech.

Din punctul nostru de vedere, viitorului nu dezvolta prea mult tehnologie pe cont propriu. Banca viitorului isi ajuta clientii sa navigheze prin lumea tot mai complexa a aplicatiilor si a solutiilor fintech inteligente, selectand manual cele mai bune solutii si ambalandu-le eficient. Aderand la aceasta platforma sau model de piata, bancile pot construi o experienta de client cu costuri mici, flexibila si la cel mai inalt nivel. Flexibilitatea de a avea un model deschis usureaza adaugarea de servicii noi fara ca costurile si complexitatea sa fie mari.

Pentru banci, competenta lor de baza este de a deservi clientii. Cu toate acestea, accentul pus pe clienti este mult prea adesea tulburat de catre o infrastructura IT invechita. Intr-un moment dominat de tehnologia flexibila si solutiile cloud, nu este logic faptul ca multe banci inca se bazeaza pe vechile servere centrale.

Atunci cand o trece la un model mai deschis, nu doar ca are beneficiul unei flexibilitati mai mari, ci si al unor costuri mai mici. Banca creeaza, de asemenea, o fundatie mult mai puternica pentru ca toata lumea sa aiba de castigat pe termen lung. Operarea ca platforma deschisa inlatura orice stimulente in promovarea propriilor produse si servicii, ceea ce multe banci fac astazi, si pune fundatia catre punerea intereselor clientilor pe primul loc ceea ce, in opinia noastra, este conditia prestabilita clara a succesului pe termen lung.

Acele banci care indraznesc sa faca pasul de la dezvoltarea tehnologiei in-house la a deveni cu adevarat banci deschise ce opereaza ca piete sau platforme au un viitor stralucit. Intr-adevar, odata cu aparitia solutiilor pe baza de cloud, acel viitor nu este prea departe.

In 2001, Saxo Bank a semnat parteneriatul nostru white-label pentru ca o sa ne foloseasca tehnologia pentru a-si servi mai bine clientii si de multa vreme sustinem ca parteneriatele sunt viitorul sectorului financiar. Evolutia nu a avut loc atat de rapid pe cum ma asteptam, dar cu siguranta este din ce in ce mai accelerata. Tot mai multe banci incep sa inteleaga ca infrastructura IT invechita este cel mai mare obstacol si ca nu mai e nevoie sa-si dezvolte propria tehnologie. Este pur si simplu prea scumpa, mai ales date fiind cerintele de reglementare, iar lumea evolueaza mult prea rapid.

Bancile au marea oportunitate de a concura impotriva companiilor fintech si a marilor companii tech, caci au resursele si bazele mari de clienti fideli, dar aceasta fundatie solida se poate distruge cu usurinta daca acestea insista sa-si construiasca propriile sisteme, produse si solutii.

Castigatorii vor fi cei care se concentreaza pe oferirea unei experiente personalizate in functie de nevoile clientului individual. Acest lucru se poate realiza doar prin colaborarea cu parteneri specialisti, fiecare putand furniza sub-elementele care, impreuna, formeaza o experienta a clientului unica si impecabila cu cel mai mic cost posibil, punand pe primul loc interesele clientilor.

Sursa: Saxo Bank