In urma intrebarilor repetate venite din partea consumatorilor, atat telefonic cat si via email, consideram ca sunt necesare anumite clarificari referitoare la accesarea serviciilor si la functionarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Astfel, CSALB face urmatoarele precizari:

  • Procedurile de solutionare alternativa a litigiilor/SAL (cu solutie propusa/concilierea sau cu solutie impusa/arbitrajul) sunt gratuite pentru consumatori, iar solutia este pronuntata in maximum 90 de zile.
  • Doar consumatorii persoane fizice pot sesiza CSALB si pot formula/trimite o cerere de solutionare alernativa a unui litigiu cu un comerciant (banca comerciala, IFN, casa de amanet, casa de ajutor reciproc etc. adica orice entitate care functioneaza pe teritoriul Romaniei si a carei activitate este reglementata, autorizata si supravegheata/ monitorizata de Banca Nationala a Romaniei).
  • Consumatorii pot apela singuri la serviciile gratuite ale CSALB sau pot fi reprezentati de avocati (in acest caz, onorariul este suportat de consumatori). De asemenea, pot fi reprezentati de asociatiile de protectie a consumatorilor din care fac parte sau de catre alte terte persoane (in ultimul caz fiind necesara si o imputernicire notariala).
  • Consumatorii sunt cei care opteaza pentru una dintre cele doua proceduri administrate de CSALB, proceduri finalizate cu propunerea sau cu impunerea unei solutii (conciliere sau arbitraj). Insa, este necesar ca si comerciantii sa-si dea acordul de intrare intr-una dintre aceste proceduri (acestea fiind voluntare).
  • Solutiile propuse de Conciliatori la CSALB pot fi diferite de sentintele judecatoresti. In acelasi timp, implicarea intr-o procedura SAL nu exclude posibilitatea ulterioara a consumatorului de a se adresa unei instante de judecata.
  • Litigiile in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva nu vor mai fi examinate de Centrul SAL, daca speta este identica cu cea din instanta. Daca, insa, exista alte aspecte/cerinte care n-au facut obiectul dosarului din instanta, atunci consumatorul se poate adresa CSALB. De asemenea, si daca exista un proces pe rol in care nu s-a pronuntat inca o hotarare, consumatorii se pot adresa Centrului SAL pentru solutionarea pe cale amiabila.

Va reamintim ca CSALB este o entitate independenta, apolitica, non profit, de interes public, infiintata prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2015. Scopul CSALB este de a administra infrastructura necesara solutionarii alternative a litigiilor dintre consumatori si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei, prin colaborare cu experti in domeniul financiar-bancar (Conciliatori) care, in functie de procedura aleasa de parti, pot propune sau impune o solutie de rezolvare a litigiului.

Conciliatorii sunt persoane cu pregatire juridica sau economica in domeniul financiar-bancar, cu experienta in exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani. Lista conciliatorilor care colaboreaza cu CSALB poate fi consultata pe site-web www..ro.

Sursa: CSALB