Ghidurile Autoritatii Bancare Europene ce vor fi folosite de BNR ca autoritate de rezolutie bancara 26.07.2016 1 1603 1. Ghidul privind circumstantele de facto care constituie o amenintare grava la adresa stabilitatii financiare si a elementelor legate de eficacitatea instrumentului de vanzare a activitatii conform articolului 39 alineatul (4) din Directiva 2014/59/UE (EBA/GL/2015/04)Ghidul este adresat autoritatilor de rezolutie si specifica circumstantele de facto care constituie o amenintare grava la adresa stabilitatii financiare, care apare sau este agravata de intrarea in dificultate sau de susceptibilitatea de a intra in dificultate a unei institutii aflate in rezolutie, in sensul articolului 39 alineatul (3) din Directiva 2014/59/UE, si elementele in cazul carora respectarea cerintelor de scoatere pe piata a institutiei, astfel cum este prevazut la articolul 39 alineatul (1) din Directiva 2014/59/UE, ar putea submina eficacitatea instrumentului de vanzare a activitatii in ceea ce priveste abordarea amenintarii respective sau atingerea obiectivului de rezolutie mentionat la articolul 31 alineatul (2) litera (b) din Directiva 2014/59/UE. Prevederile mentionate au fost transpuse, in mod fidel, in cadrul de reglementare national constituit de Legea nr. 312/2015 privind redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul financiar, prin art. 238, art. 236 si, respectiv, art. 178 alin. (1) lit. b).Atunci cand evalueaza daca exista o amenintare grava la adresa stabilitatii financiare, care apare sau este agravata de intrarea in dificultate sau de susceptibilitatea de a intra in dificultate a unei institutii aflate in rezolutie, in contextul cerintei de scoatere pe piata a institutiei legate de aplicarea instrumentului de vanzare a activitatii, autoritatile de rezolutie trebuie sa aiba in vedere impactul asupra altor institutii si piete financiare, inclusiv asupra furnizorilor de infrastructura si clientilor din afara sectorului institutiilor financiare. Autoritatile de rezolutie trebuie sa aiba in vedere in mod deosebit, insa fara a se limita la acestea, circumstantele de facto relevante pentru riscul ca scoaterea pe piata a institutiei aflate in rezolutie sa determine o agravare a incertitudinii si pierderea increderii pietei, aceste circumstante fiind prezentate in Titlul II al ghidului.De asemenea, atunci cand evalueaza daca respectarea cerintelor prevazute la articolul 39 alineatul (1) din Directiva 2014/59/UE este susceptibila de a submina eficacitatea instrumentului de vanzare a activitatii sau atingerea obiectivului de rezolutie de a evita producerea unor efecte negative asupra stabilitatii financiare, autoritatile de rezolutie trebuie sa aiba in vedere cel putin elementele care sunt prezentate in Titlul III al ghidului, legate de eficacitatea instrumentului de vanzare a activitatii si de stabilitatea financiara.Ghidul a fost emis de Autoritatea Bancara Europeana la data de 7 august 2015 si varianta in limba romana a acestuia poate fi consultata la adresa eba.europa.eu/documents/10180/1156647/EBA-GL-2015-04_RO_GL+sale+of+business+tool.pdfGhidul este luat in considerare in activitatea desfasurata de Banca Nationala a Romaniei in calitate de autoritate de rezolutie.2. Ghidul privind stabilirea situatiilor in care lichidarea activelor sau a pasivelor in cadrul procedurii obisnuite de insolventa ar putea avea un efect negativ pe una sau mai multe piete financiare conform articolului 42 alineatul (14) din Directiva 2014/59/UE (EBA/GL/2015/05)Ghidul este adresat autoritatilor de rezolutie si promoveaza convergenta procedurilor de supraveghere si de rezolutie, potrivit articolului 42 alineatul (5) din Directiva 2014/59/UE, in ceea ce priveste stabilirea situatiilor in care lichidarea activelor sau a pasivelor in cadrul procedurii obisnuite de insolventa ar putea avea un efect negativ pe piata financiara, caz prevazut in cadrul de reglementare national la art. 272 lit. a) din Legea nr. 312/2015 privind redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul financiar.Atunci cand evalueaza daca piata anumitor active sau pasive este de asa natura incat lichidarea acestora in cadrul procedurii obisnuite de insolventa ar putea avea un efect negativ pe una sau mai multe piete financiare, autoritatile de rezolutie trebuie sa evalueze situatia pietei activelor respective si impactul cedarii acestor active asupra pietelor pe care acestea sunt tranzactionate, precum si asupra stabilitatii financiare.Autoritatile de rezolutie trebuie sa evalueze cel putin urmatoarele elemente, tinand cont de urgenta masurilor de rezolutie:daca piata acestor active este depreciata;impactul unei cedari a acestor active asupra pietelor pe care acestea sunt tranzactionate;situatia pietelor financiare si efectele directe sau indirecte ale cedarii acestor active.Ghidul a fost emis de Autoritatea Bancara Europeana la data de 7 august 2015 si varianta in limba romana a acestuia poate fi consultata la adresa eba.europa.eu/documents/10180/1156565/EBA-GL-2015-05_RO_GL+on+asset+separation+tool.pdfGhidul este luat in considerare in activitatea desfasurata de Banca Nationala a Romaniei in calitate de autoritate de rezolutie.3. Ghidul privind criteriile minime de indeplinit de catre un plan de reorganizare a activitatii (EBA/GL/2015/21)Ghidul se adreseaza atat autoritatilor competente, cat si autoritatilor de rezolutie si specifica criteriile minime pe care trebuie sa le indeplineasca un plan de reorganizare a activitatii pentru a fi aprobat de autoritatea de rezolutie conform art. 52 alin. 7 din Directiva 2014/59/UE, transpus, in mod fidel, in cadrul de reglementare national constituit de Legea nr. 312/2015 privind redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul financiar (art. 336).Ghidul detaliaza:criteriile minime pe care autoritatea de rezolutie trebuie sa le aiba in vedere in cadrul evaluarii planului de reorganizare a activitatii circumscrise urmatoarelor aspecte:credibilitatea;adecvarea strategiei si masurilor de reorganizare;consecventa, monitorizarea si verificarea; siprocesul de coordonare intre autoritatea de rezolutie si autoritatea competenta, in contextul evaluarii planului de reorganizare.O serie de prevederi se adreseaza in mod indirect si institutiilor care au obligatia de a elabora respectivele planuri, fiind utile pentru orientarea acestora in elaborarea planurilor de reorganizare.Ghidul a fost emis de Autoritatea Bancara Europeana la data de 19 mai 2016 si varianta in limba romana a acestuia poate fi consultata la adresa eba.europa.eu/documents/10180/1468967/EBA-GL-2015-21+GLs+on+Business+Reorganisation+Plans_RO.pdfGhidul este luat in considerare in activitatea desfasurata de Banca Nationala a Romaniei in calitate de autoritate de rezolutie.Sursa: Comunicat BNR Articole similare Financiar Subiecte relevante ABE (Autoritatea Bancara Europeana) BNR (Banca Nationala a Romaniei) Q & A