Companiile de de consum membre ale ALB, au acordat in primul semestru din 2016 noi in valoare de 1,55 miliarde lei, cu 35% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, ca urmare a cresterii cererii pentru creditele de valoare peste medie, tendinta ce reflecta cresterea increderii consumatorilor in situatia economica la nivel national. Imprumuturile destinate consumului personal au cea mai mare pondere in totalul finantarilor noi acordate de companiile de de consum membre ale ALB, respectiv 89,4%. Creditele auto acordate de institutiile financiare nebancare detin o cota de doar 2,2%, in timp ce creditele industriale reprezinta 8,4% din totalul finantarilor noi.

Imprumuturile noi destinate consumului personal au crescut cu 32% in primul semestru in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, inregistrand o dinamica pozitiva la toate subcategoriile care le compun: de - cu o pondere de 51 % la sfarsitul lunii iunie, de (41 %) si POS acordate direct la retaileri (8 %).

Creditele de au inregistrat cel mai ridicat ritm de crestere, respectiv 53% comparativ cu primul semestru al anului trecut, pe fondul dinamicii pozitive a consumului populatiei si a cresterii economice. Consideram ca avansul semnificativ al creditelor de s-a datorat in principal majorarii bazei de clienti a companiilor de de consum membre ale ALB, majorare datorata pe de o parte cresterii apetentei consumatorilor fata de aceste instrumente de finantare, si pe de alta parte scaderii costurilor totale de acordare, fapt ce a determinat si cresterea valorii creditelor contractate.

Finantarile noi acordate prin intermediul cardurilor de credit de catre institutiile financiare nebancare membre ale ALB, au atins valoarea de 573 milioane lei in primul semestru din 2016, in crestere cu 14% comparativ cu acelasi semestru din 2015. In ultimii trei ani, ponderea finantarilor noi acordate prin intermediul cardurilor de s-a diminuat continuu de la 49 % din total in 2013 la 41 % in prezent, in favoarea creditelor de . Devine tot mai vizibila preferinta clientilor de a limita utilizarea cardurilor de pentru finantarea nevoilor imediate de valoare scazuta, in timp ce pentru finantarea achizitiilor de valoare ridicata contracteaza de , fapt ce a determinat cresterea continua a ponderii acestora in totalul finantarilor.

Creditele noi acordate direct la punctele de vanzare de IFN-urile membre ale ALB s-au majorat cu 17% in prima jumatate a anului, insa au inregistrat un ritm de crestere mai modest in comparatie cu dinamica creditelor de , diminuandu-si treptat ponderea in totalul creditelor destinate consumului personal la doar 8% in iunie fata de 10 % acum trei ani.

In ultimele trimestre se observa o crestere semnificativa in randul creditelor acordate persoanelor cu venituri mai mari si nivel superior de educatie.

"Evolutia pozitiva a portofoliului de de consum acordate de membrii ALB confirma tendinta de diversificare si de adaptare a produselor de creditare la nevoile consumatorilor. Reusim astfel sa raspundem cerintelor unui segment din ce in ce mai larg de consumatori, cu nevoi si asteptari diverse. Cresterea economica, contextul actual stabil, au influentat pozitiv comportamentul consumatorilor, ce isi propun sa achizitioneze cu valoare mai ridicata, destinate unor proiecte personale de anvergura mai mare. De asemenea, cardurile de au devenit un instrument integrat in viata de zi de zi, pentru recurente, de valoare mai mica, ceea ce demonstreaza inca o data tendinta de crestere a increderii consumatorilor in predictibilitatea propriului buget". a declarat Ema Randjak, Director General Adjunct al Cetelem IFN S.A. - presedintele Consiliului Creditului de Consum, in cadrul ALB Romania.

La finele celui de-al doilea trimestru, soldul total al creditelor acordate de membrii industriei de de consum din cadrul ALB a atins valoarea de 3,8 miliarde lei, in crestere cu 4,4% in comparatie cu luna iunie a anului trecut. In ceea ce priveste structura acestora, imprumuturile destinate consumului personal au cea mai ridicata pondere (91,9 %), in timp ce creditele auto detin o pondere mai mare (4,7 %) in comparatie cu structura finantarilor noi, datorita maturitatilor mai lungi si valorilor medii mai mari, creditele industriale atingand doar 3,4 % din total. Conform estimarilor noastre, companiile de de consum membre ale ALB detin o cota de aproximativ 80% in totalul finantarilor pentru consum acordate de institutiile financiare nebancare din Romania.

Sursa: ALB