Macron continua sa reformeze economia Frantei: analiza Saxo Bank 07.02.2020 0 654 Analiza macro: Strategia lui Macron continua sa reformeze economia Frantei Christopher DembikDirector strategie macro, Saxo BankRezumat: Datele dezamagitoare din T4 sunt, probabil, un accident, deoarece principiile fundamentale ale economiei raman foarte bine orientate. In 2020, estimam ca cresterea PIB sa atinga 1,1%, in principal alimentata de consumul casnic. Investitiile vor juca un rol secundar ca factor determinant al activitatii economice. Cresterea pe 2019 este obiectul unei revizuiri in crestere: Datele dezamagitoare din T4 (-0,1% vs 0,2% estimat) se datoreaza combinatiei dintre destocare si o incetinire a consumului casnic datorat consumului mai scazut de energie si impactului grevelor din decembrie. Aceasta scade PIB-ul pe 2019 la 1,2% in loc de estimarea de 1,3%. Nu putem exclude revizuirea, de catre INSEE, in crestere a PIB-ului pe 2019, asa cum s-a intamplat in ultimii doi ani. In 2017, cresterea PIB-ului a fost revizuita de la 1,9% la 2,3%, iar in 2018 de la 1,5% la 1,7%. Ultimul trimestru este de obicei volatil si supus unei ample revizuiri, mai ales in perioade de tulburari sociale. Inca suntem increzatori in ceea ce priveste cresterea Frantei in anii urmatori, caci economia da dovada de rezistenta atat ciclic (consumul privat si CAPEX au adaugat +0,5 si +0,3 puncte procentuale la crestere), cat si structural (date demografice si de capital bune).Se estimeaza ca principalul factor de crestere in 2020 va fi consumul: reportul pentru anul acesta, la finalul lui 2019, este de doar 0,16%, ceea ce reprezinta un punct de pornire foarte slab pentru 2020. Cu toate acestea, estimam ca avantul cresterii se va imbunatati in lunile urmatoare datorita unui puternic consum casnic. In ultimii trei ani, principalul factor determinant al activitatii economice au fost investitiile, dar in 2020 va fi consumul. Deja se observa semne pozitive ce confirma aceasta tendinta: achizitiile de bunuri durabile au crescut cu 2,5% din iunie 2019, iar indicele sentimentului de consum a crescut cu doua puncte in ianuarie 2020, aproape stergand declinul din decembrie legat de greve. Consumul casnic trebuie stimulat prin imbunatatiri continue ale pietei muncii, salarii mai mari, acces mai usor la credite (cresterea imprumutului bancar a evoluat fara nicio intrerupere peste nivelul uimitor de 5% de la an la an din iulie 2018) si stimulente fiscale ce cresc puterea de cumparare (impozitele locale sunt desfiintate progresiv, iar rata primei categorii de impozitare a scazut de la 14% la 11%). Dimpotriva, investitiile vor sustine mai putin cresterea din cauza previziunilor de investitii private scazute pentru 2020 si a unei incetiniri a investitiilor publice, acest lucru avand loc de obicei intr-o perioada de alegeri municipale. Indicatorii principali confirma faptul ca economia se afla pe calea cea buna: monitorizam indeaproape evolutia climatului de afaceri INSEE, caci este un indicator predictiv mai bun pentru activitatea economica a Frantei decat Purchasing Managers Index (studiu publicat de Trezorerie in martie 2013, disponibil doar in franceza). Ultimele date confirma faptul ca cresterea ramane, in general, bine orientata. Nu se observa nicio contaminare a scaderii din sectorul manufacturier catre cel al serviciilor si constructiilor, de obicei folosita pentru a identifica punctele de cotitura in cadrul ciclului de afaceri, este inca la nivel ridicat (111,3 in ianuarie). Piata muncii da semne serioase de imbunatatire: somajul scade la un minim pe 10 ani, 500 000 de locuri de munca fiind create in economie incepand din 2017, dintre care 260 000 in 2019, ceea ce reprezinta o performanta exceptionala. De asemenea, Franta trece printr-o reinnoire industriala care era, practic, imposibil de imaginat acum cativa ani, 24 000 de locuri de munca fiind create incepand din 2018. Unul dintre cei mai buni indicatori de urmarit pentru a evalua sanatatea pietei muncii din Franta este cota de contracte pe durata nedeterminata pentru noii angajati. In prezent se afla aproape de cel mai inalt nivel al sau din T1 2001 incoace, la 49,2%. Luand in considerare marimea companiei, cea mai impresionanta tendinta este legata de cota de contracte pe durata nedeterminata pentru noii angajati ai companiilor mici (0 - 19 angajati) care a crescut fulminant la 51%. Politicile lui Macron de a elimina impozite pentru companii si investitori si faptul ca angajarea si desfacerea contractului de munca au devenit mai usoare datorita schimbarilor legii muncii, au readus, fara indoiala, increderea investitorilor si au ajutat la stimularea cresterii. Estimam ca tendinta pozitiva va continua in piata muncii in 2020, dar promisiunea lui Macron de a scadea somajul la 7% pana la finalul mandatului sau in 2022 ramane un obiectiv greu de atins in principal datorita neconcordantelor in abilitati. Conform celui mai recent sondaj INSEE, 20% din companiile franceze au declarat ca se confrunta constant cu un deficit de mana de lucru calificata. Sistemul de formare profesionala si reforma uceniciei din septembrie 2018 va contribui, fara indoiala, in abordarea acestei probleme, dar va fi necesar timp pentru a avea cu adevarat un impact asupra somajului structural. Reforma pensiilor a lui Macron va fi mai corecta: Reforma de inspiratie stangista a lui Macron va reduce inegalitatile intre pensiile cele mai mari si cele mai mici si, in acelasi timp, va stimula activitatea prelungita pentru a avea beneficiile complete ale pensionarii. Conform unui raport publicat de Consiliul de Stat legat de impactul reformei, pensiile vor creste, in mediu, cu 29% pentru cei mai saraci, in timp ce pensiile vor creste doar cu 1% pentru cei mai bogati. Sindicatele si organizatiile angajatilor au termen pana la final de aprilie sa gaseasca o solutie pentru a garanta echilibrul financiar al sistemului de pensii. Sindicatele favorizeaza o crestere a contributiei angajatilor, dar aceasta solutie a fost deja exclusa de catre guvern datorita impactului sau negativ asupra costului muncii. In caz ca nu se ajunge la un acord in perioada acordata, guvernul va continua, cel mai probabil, prin cresterea varstei de pensionare la 64. Legislatia viitoare: Dupa discutii cu membri influenti ai Parlamentului, stim ca Parlamentul lucreaza la o legislatie bipartita sustinuta de Partidul Socialist si membri ai grupului parlamentar LREM pentru renationalizarea retelei de autostrazi. Propunerea de lege ar putea fi adusa spre dezbatere in T4 2020, insa e putin probabil sa fie sustinuta de guvern, la cum stau lucrurile. Mai exista si o dezbatere care abia a inceput cu privire la cresterea impozitului pe mostenire pentru active si numerar de peste 500 000 €, care ar afecta doar o mica parte a populatiei. Discutiile sunt in stadiu incipient si ar putea duce la o propunere de lege la inceputul lui 2021 in cel mai bun caz. Sursa: Saxo Bank Articole similare Economie Subiecte relevante PIB (Produsul Intern Brut) Q & A