Masurile adoptate de ASF pentru normalizarea pietei RCA 04.03.2016 1 1510 Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a adoptat, in ultimele doua luni, un set de masuri pe termen scurt si mediu pentru solutionarea problemelor mentionate in Protocolul incheiat pe 22 decembrie 2015 cu reprezentantii transportatorilor, avand ca obiectiv final reasezarea pietei RCA pe baze sanatoase.Pe langa intreprinderea unor actiuni imediate, menite sa corecteze derapajele din piata semnalate de consumatori, ASF a condus procesul de elaborare a propunerii pentru o noua Lege privind asigurarile RCA, pe baza consultarilor cu toate partile implicate. Propunerea a fost inaintata Parlamentului si Ministerului Finantelor Publice pe data de 25 februarie 2016.Masuri pe termen scurt1. Pentru limitarea cresterii tarifelor RCA la 50%, pe medie, comparativ cu tarifele valabile la 30.06.2015, ASF a eliminat din Norma 23/2014 privind RCA prevederea prin care reducerile comerciale pentru clienti nu puteau depasi un plafon de 10%. Ca urmare, asiguratorii au acum libertatea de a acorda orice discount de pret consumatorilor cu un istoric de daunalitate bun, ceea ce se reflecta in tarife contractate semnificativ mai mici decat cotatiile standard practicate de societatile autorizate sa vanda RCA.Potrivit raportarilor transmise de societatile de asigurare, in cadrul procesului de monitorizare a evolutiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, la nivelul lunii ianuarie 2016, prima medie pentru polite incheiate pe 12 luni, calculata cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane si transport de persoane, inregistra o crestere de 42% fata de nivelul lunii iunie 2015. Separat, pe segmentul autoutilitare/autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, in timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane cresterea a fost de 61%.Mentionam ca Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului (art. 21, 180 si 181) din 25 noiembrie 2009 interzice autoritatilor nationale de supraveghere sa intervina in aprobarea primelor individuale sau sa solicite notificari sistematice din partea asiguratorilor.2. Prin modificarea aceleiasi Norme 23/2014, ASF le-a interzis asiguratorilor sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, ca premisa de baza pentru mentinerea unei proportionalitati intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe o anumita categorie de asigurati. 3. Ca raspuns la solicitarile transportatorilor si pentru evitarea unor distorsiuni in fundamentarea tarifelor RCA, ASF a mai decis eliminarea componentei Carte Verde in cazul vehiculelor care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu pot circula in afara teritoriului Romaniei.4. In contextul intrarii in vigoare, de la 1 ianuarie 2016, a Legii 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, care transpune prevederile Directivei europene Solvabilitate II, ASF a realizat o analiza de impact al noilor reglementari asupra pietei RCA, precum si posibilitatile de adoptare a unor norme mai relaxate, cu caracter local.Concluzia analizei a fost ca Directiva impacteaza toate liniile de business ale unui asigurator, nu doar segmentul RCA. In particular, notificarile de tarife pentru 2016 au aratat ca nu exista nicio incarcare pentru costul capitalului, la niciuna dintre societatile care incheie polite RCA, din cauza aplicarii noului regim de solvabilitate. Cat priveste costul reasigurarii, acesta nu este intotdeauna cuprins in tarifarea pentru RCA, iar acolo unde este, are un impact in jur de 5%, asadar modificarea contractului de reasigurare ca masura de conformare cu Directiva Solvabilitate II ar putea avea un impact marginal, de circa 1%. Pe de alta parte, costurile administrative (inclusiv costurile de achizitie) la nivel de piata au scazut usor in 2015 pe clasa X - Asigurari auto, de la 39% din primele brute subscrise in 2014 la aproximativ 38% in trimestrul al treilea din 2015. Privind din perspectiva RCA, implementarea Directivei Solvabilitate II va aduce mai multa protectie beneficiarilor directi ai politelor RCA, respectiv tertilor pagubiti.Masuri pe termen mediu1. Pentru imbunatatirea functionarii bazei de date CEDAM, ASF are deja in derulare un proiect de anvergura pentru retehnologizarea si modernizarea sistemelor informatice, unul dintre obiective fiind crearea unei noi baze de date care sa cuprinda informatii despre politele RCA si istoricul de daunalitate pe vehicul sau sofer, prin interconectarea cu sistemele altor institutii (DRPCIV, CNADNR etc.). Prin proiectul noii Legi RCA, ASF propune ca baza CEDAM sa fie gestionata in cadrul unui Birou National al Asiguratorilor de Autovehicule (rezultat din comasarea BAAR cu FPVS), realizandu-se astfel o centralizare si o unificare a bazelor de date ce cuprind informatii si statistici relevante privind asigurarile auto din Romania. Astfel, vor putea fi reduse contributiile obligatorii pentru functionarea bazei de date, conform solicitarilor exprimate atat de asigurati, cat si de asiguratori.2. Constatand insuficienta informatiilor publice privind modul de fundamentare a tarifelor RCA, ASF a publicat pe data de 19 februarie 2016 un prim raport destinat informarii consumatorilor cu privire la calculul actuarial, respectiv modalitatile concrete si etapele parcurse de asiguratori in procesul de fundamentare a tarifelor RCA (http://www.asfromania.ro/publicatii/rapoarte-de-piata). De asemenea, pentru cresterea nivelului de transparenta, ASF propune, in noul proiect de lege inaintat Parlamentului, instituirea obligativitatii asiguratorului de a pune la dispozitia asiguratului, la cerere, toate informatiile relevante care stau la baza fundamentarii tarifului de prima RCA.3. In luna ianuarie a acestui an, ASF a angajat compania de consultanta Milliman pentru determinarea unor repere de referinta la nivelul pietei privind dauna medie si frecventa medie a daunei si corelarea acestora cu prima tarifara, pe date comparabile pentru societatile care vand RCA, respectiv pentru evaluarea gradului de adecvare a tarifelor in raport cu daunalitatea.In acelasi timp, implementarea proiectului privind infiintarea Biroului National al Asigurarilor Auto va crea conditiile pentru realizarea unor analize de piata complete, precum si pentru calcularea periodica a unui nivel mediu de referinta al primelor RCA.Masuri de imbunatatire structurala a sistemului RCA Pe baza concluziilor unui grup de lucru dedicat, care a reunit toate partile interesate, ASF a finalizat propunerea privind proiectul Legii privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, care ar urma sa inlocuiasca Legea nr. 136/1995. Proiectul are in vedere inclusiv posibilitatea de a suspenda polita RCA pe perioada in care autovehiculul nu este utilizat. In ceea ce priveste emiterea politelor RCA exclusiv pe persoane fizice (dupa CNP), este de mentionat faptul ca legislatia europeana impune un sistem de asigurare a raspunderii civile auto bazat pe cu totul alte principii, asigurarea RCA fiind incheiata pe autovehicul in toate statele membre UE.Prin toate masurile adoptate, ASF a cautat sa identifice cele mai bune solutii care sa vina in sprijinul asiguratilor RCA. Demersurile vor continua in lunile urmatoare, iar activitatea Grupului de lucru pe asigurari (din care fac parte reprezentati ai asiguratorilor, transportatorilor, intermediarilor in asigurare, service-urilor auto) isi va concentra atentia asupra solutionarii problemelor de natura tehnica si pe elaborarea legislatiei secundare care sa sprijine si sa detalieze mecanismele si regulile incluse in noul proiect de lege privind asigurarile auto din Romania.PRECIZAREReferitor la cifrele vehiculate in media, in ultimele zile, privind evolutia primelor RCA, si care au ca sursa "Raportul investigatiei privind sectorul asigurarilor auto din Romania" publicat recent de Consiliul Concurentei, ASF subliniaza ca in document sunt prezentate variatii de tarife individuale, cu ilustrarea unor valori extreme - maxime si minime, in timp ce datele facute publice anterior de catre Autoritate scot in evidenta evolutia primelor medii la un nivel mai inalt de agregare, pe un intreg portofoliu de asigurari. Astfel, cresterile sau scaderile tarifelor de prima inregistrate in cazuri individuale pot diferi semnificativ de mediile inregistrate pe anumite segmente de clientela.Totodata, situatia publicata de ASF (poate fi consultata pe site-ul Autoritatii ) include valori ale primelor din contracte efectiv incheiate, in timp ce analiza Consiliului Concurentei foloseste valorile tarifelor standard notificate de asiguratori. Intre aceste tipuri de tarife pot exista de asemenea diferente semnificative, in primul rand ca urmare a eliminarii plafonului de 10% pentru reducerile comerciale. De exemplu, in cazul unui asigurator care a notificat catre ASF un tarif de baza de 12.887 lei pe categoria autoutilitare/autocamioane cu masa totala autorizata de peste 16.000 kg, pentru 12 luni, prima medie contractata a fost considerabil mai mica, de 7.763 lei.Prin urmare, diferentele dintre tarifele de prima publicate de ASF si cele din raportul Consiliului Concurentei provin atat din sursa datelor, cat si din abordarea dupa care a fost facuta selectia, asa incat cele doua seturi de cifre pot fi considerate complementare si nu contradictorii. Sursa: Comunicat de presa ASF Subiecte relevante RCA (asigurarea obligatorie de raspundere civila auto) ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiara) asigurare Q & A Ttudor Povesti, desi nu am avut daune si am peste 30 de ani costul politei RCA a crescut cu 100 de ron fata de anul trecut. 00 0 06.03.2016