Noile reguli ESMA pentru leverage: mai multa siguranta pentru clientii retail. Analiza Saxo Bank 11.03.2019 0 820 Efectul de leverage responsabil si regulile ESMA schimba fata industriei de Andrew Edwards, CEO al Saxo Capital Markets Pe 30 iulie 2018, Autoritatea Europeana pentru Valori Mobiliare si Piete (European Securities and Markets Authority - ESMA) a introdus reguli si restrictii cu privire la vanzarea si comercializarea contractelor pe diferenta (CFD-uri) care sunt folosite de catre traderi pentru a avea parte atat de expunere la pozitiile lungi, cat si la cele scurte fara a detine activele subiacente. In luna februarie a acestui an, perioada de aplicare a regulilor a fost extinsa cu trei luni, mentinand efectul de levier care poate fi oferit clientilor retail ce tranzactioneaza asemenea produse. Initial, ESMA a propus limite pentru efectul de levier si o limita garantata a dimensiunii pierderii unui client in cadrul acestor tranzactii in urma unor ingrijorari ca traderii retail fara experienta nu inteleg in totalitate nivelurile de risc implicate. Saxo Capital Markets este un sustinator ferm al propunerilor avansate de catre ESMA de la bun inceput si am considerat mereu ca reglementarile consecvente si armonizate la nivel european vor fi pozitive pentru clienti si pentru industrie ca intreg. Interventia ESMA a reprezentat un raspuns rapid la nivelurile foarte ridicate de efect de levier disponibile in general pe piata, cat si la cresterea semnificativa a numarului de companii care profita de circulatia libera din toata Europa. Acestea opereaza din tari cu un cadru de reglementare scazut care si-au concentrat eforturile de comercializare asupra clientilor mai putin sofisticati, oferindu-le un efect de levier ridicat si stimulente pentru posibile tranzactii care le depasesc mijloacele. Ceea ce este in mod special interesant de observat este ca, de la introducerea regulilor, anul trecut, actiunilor tuturor companiilor mari listate din industrie au scazut intre 30 si 40 la suta, ceea ce reflecta faptul ca noile reglementari vor continua sa restranga marjele companiilor din intregul sector. In acelasi timp, aceasta va descuraja noile companii sa intre pe piata deoarece profiturile mici devin mai putin atractive pentru cei care se sprijina pe modele de afaceri ce se bazeaza pe efect de levier. Inainte de introducerea regulilor, nivelurile de efect de levier ce erau oferite de unele dintre companiile de tranzactionare erau disproportionate in comparatie cu toleranta la risc a unui client retail mediu. In anumite cazuri, acestea erau pur si simplu iresponsabile, lipsite de etica, ceea ce a condus la o cursa catre nivelul cel mai scazut in industria de tranzactionare. Unele parti ale industriei de tranzactionare in marja nu s-au concentrat, pur si simplu, suficient pe protejarea intereselor clientilor. Cu toate acestea, in aceasta dezbatere este important sa nu pierdem din vedere faptul ca aceasta este o problema legata de efectul de levier - nu o problema de produs. Limitari responsabile ale efectului de levier, nu interzicerea directa a produselor, este cheia pentru protectia consumatorului. Asta nu inseamna ca noi credem ca efectul de levier trebuie interzis cu totul. Tranzactionarea cu instrumente CFD si FX aduce un numar de avantaje ce permite traderilor sa tranzactioneze in intregul ciclu macro, sa construiasca o alocare diversificata a capitalului si sa-si acopere expunerea pe piata intr-un mod flexibil si eficient. Deseori, clientii vor folosi optiunea de pozitie scurta pentru un CFD ca acoperire pentru un portofoliu de bursa cu pozitie lunga sau un indice bursier in pozitie scurta ca acoperire impotriva evolutiilor generale de pe piata cu privire la o singura investitie la bursa. Optiunile au fost rezervate timp de multa vreme investitorilor institutionali si segmentelor HNWI ale bancilor mai mari. Produse precum CFD-urile democratizeaza accesul la aceste posibilitati si la strategii de tranzactionare, uniformizand terenul intre participantii mai mari la piata si investitorul retail mai mic. De asemenea, efectul de levier deschide calea catre o diversificare mai mare pentru clientii cu conturi de dimensiuni mai mici. Insa, cu prea mult efect de levier, riscurile de a tranzactiona aceste produse pot depasi semnificativ beneficiile si, in mod ironic, un efect de levier mai mare poate creste sansele ca clientii sa piarda bani, ceea ce are ca rezultat oprirea inainte de vreme. In ciuda reactiilor initiale din partea unor parti din industrie cu privire la schimbarile ESMA, noi credem ca reglementarea va fi pozitiva pentru firmele de tranzactionare din toata Europa. Timp de cativa ani multe companii au fost concurente in ceea ce priveste efectul de levier si deseori, prin vanzarea gresita, au folosit stimulente pentru a atrage investitori - fara a se concentra pe ofertele principale catre client legate de produs, pret, platforma si servicii care duc la loializarea pe termen lung a clientilor. De la bun inceput, Saxo Capital Markets a luat decizia strategica de a nu concura in ceea ce priveste efectul de levier ridicat, ceea ce ne plaseaza intr-o pozitie buna pentru mentinerea si cresterea afacerii in acest nou cadru de reglementare. Mereu am avut o abordare dinamica cu privire la efectul de levier, adaptand marjele la volatilitate, la capitalizarea pietei atunci cand tranzactionam actiuni si la lichiditatea disponibila pe piata. Intr-adevar, o strategie de care Saxo Capital Markets simte ca investitorii ar putea beneficia este investitia multi-active ce aduce beneficiile pe termen lung ale diversificarii, incorporarii ciclurilor de piata si a managementului riscului. Investitiile multi active pot oferi investitorilor mai multe oportunitati si o mai mare flexibilitate, oferind, in acelasi timp, diversificarea necesara si oportunitatile de a cladi un portofoliu echilibrat. Continuam sa credem ca a oferi un efect de levier foarte ridicat, lucru care nu se aliniaza cu conditiile de baza ale pietei la orice moment, este iresponsabil. Privind in viitor, ne asteptam fara niciun dubiu ca reglementarile impuse de ESMA sa aiba si in viitor un impact asupra marjelor unor companii din sectorul nostru. La randul lor, bugetele de marketing vor fi reduse, deoarece companiile care nu se conformeaza pot intra intr-un declin din care nu-si mai revin. Unele companii vor cauta sa-si vanda listele cu clienti CFD-uri, ceea ce creeaza oportunitati simultan, dar acele companii care se bazeaza pe efect de levier ridicat, stimulente sau vanzare neadaptata se vor inchide cu parere de rau, vor fi fortate sa-si inchida portile sau pot incerca sa gaseasca un cumparator. Reglementarea nu ar trebui, insa, sa impiedice companiile de calitate ridicata, cu modele de afaceri etice si puternica, care adopta noile reglementari. Acestea pot considera ca aceasta este o ocazie de a achizitiona liste de clienti si pot incepe o activitate M&A.Din experienta noastra la Saxo Capital Markets, stim ca a gestiona o afacere profitabila si a fi un participant responsabil in piata nu se exclud reciproc. Pentru ca industria sa supravietuiasca si sa creasca pe termen lung, aceasta trebuie sa primeasca bine indepartarea de competitia asupra efectului de levier si sa adopte competitia legata de platforma, pret, produs si serviciu. Sursa: Saxo Bank Articole similare Economie Subiecte relevante economie Q & A