Petrolul se redreseaza, dar riscurile raman - analiza Saxo Bank 28.04.2020 0 616 Analiza marufri: petrolul se redreseaza, dar riscul cisternelor pline inca exista de Ole HansenDirector strategie marfuri, Saxo BankIn timp ce piata bursiera americana, in frunte cu tehnologia, serviciile medicale si media, continua sa transmita semnalul ca totul este bine, nu trebuie decat sa arunci o privire mai in profunzime pentru a descoperi ca nu e deloc asa. Volumele masive de stimulente si-au croit drum in pietele bursiere, dar nu catre omul de pe strada, in timp ce somajul creste si increderea consumatorilor se prabuseste. Aceste evenimente au pus presiune pe multe guverne si autoritati de sanatate pentru a reduce masurile de izolare. In timp ce unii pot reusi, multi nu sunt pregatiti inca, iar impactul asupra cresterii si cererii va continua sa deterioreze. Aceste evenimente sunt in continuare cel mai vizibile in randul tuturor marfurilor cheie deoarece acestea reactioneaza la cerere mai mult decat majoritatea celorlalte sectoare. Tabelul de mai jos arata impactul asupra marfurilor cheie din momentul in care pandemia de Covid-19 a inceput sa fie cunoscuta in afara Chinei. Marfurile dependente de crestere si cerere au tras o tranta, in timp ce unele piete agricole cheie, si in special aurul, s-au numarat printre cei cativa castigatori. Titeiul a facut istorie saptamana trecuta, prabusindu-se intr-un teritoriu necunoscut, in timp ce gazele naturale au crescut in contextul anticiparii rezervei mai scazute de petrol asociate inchiderii puturilor. Aurul a crescut aproape de un varf pe sapte ani pe masura ce investitorii au continuat sa diversifice investitiile, indepartandu-se de actiuni si numerar. Achizitiile chineze de marfuri alimentare s-au intensificat, in timp ce metalele industriale s-au mentinut stabile, dat fiind ca intreruperile cauzate de virus ale aprovizionarii au contracarat, la un moment dat, riscul unei incetiniri a cererii pe masura ce recesiunea incepe sa se faca simtita. O poveste a eclipsat aproape toate stirile din domeniul marfurilor de saptamana trecuta. Scaderea istorica sub zero a contractului in curs de expirare pe luna mai a WTI, de luni, a reprezentat pentru toata lumea o sursa de stres care in prezent reverbereaza in toata piata globala a petrolului. Scaderea pricinuita de Covid-19 a cererii la nivel global, estimata de catre Agentia Internationala a Energiei la nivelul de 29 de milioane de barili/zi luna aceasta, a avut drept consecinta faptul ca milioane de barili au fost depozitati. Odata produs, titeiul trebuie sa fie consumat de rafinarii sau depozitat in cisterne, conducte sau pe mare in petroliere agabaritice (Very Large Crude Carriers - VLCC). In eventualitatea in care facilitatile de depozitare ajung la refuz, producatorii de petrol nu pot produce decat ceea ce pot vinde. Riscul ca acest lucru sa se intample acum reprezinta cea mai mare provocare cu care se confrunta industria. Un asemenea eveniment ar putea duce la blocarea fortata a milioane de barili/zi si, in cele din urma, la falimente si la o criza a datoriilor suverane. Producatorii de petrol au fost prinsi cu garda jos si s-au straduit sa reactioneze prin reduceri corespunzatoare ale productiei. Decizia Arabiei Saudite, intr-un moment foarte prost ales, de a creste productia a fost rasturnata in cateva saptamani cand OPEC+ a convenit sa reduca productia pe parcursul vacantei de Paste cu 9,7 milioane de barili/zi, incepand din mai. Restrictiile de izolare la nivel global au inceput incet sa fie ridicate, dar procesul de revenire la nivelurile anterioare ale cererii ar putea dura multe luni. Cu toate acestea, vor fi necesare saptamani, nu luni, pana cand facilitatile globale de depozitare vor ajunge la refuz. Una dintre zonele care deja a ajuns la capacitate maxima este reprezentata de facilitatile de depozitare amplasate in si in jurul localitatii Cushing, Oklahoma. Cu o capacitate de 76 de milioane de barili, este un hub important de tranzactionare pentru titei si centrul de stabilire a pretului/livrare pentru contractele futures pentru titeiul WTI tranzactionat la New York. In timp ce nivelul actual de depozitare a atins 60 de milioane de barili, era foarte clar din actiunea pe pret din contractul in curs de expirare din mai ca restul de 16 milioane nu mai era disponibil caci au fost imprumutate pentru gestionarea livrarilor din mai. Ramasi fara posibilitate de a depozita titeiul, ceea ce ar fi o consecinta a detinerii o pozitie long in curs de expirare pe luna mai, traderii au fost nevoiti sa incerce sa lichideze pozitiile intr-o piata cu tot mai putine lichiditati. Presiunea asupra titeiului a fost intensificata de volumul mare de participatie de numerar din retail care intra in ETF-urile de petrol. Inteleg complet motivul pentru care un investitor ar considera ca titeiul foarte ieftin din acest moment este o foarte buna oportunitate de investitii. Aceasta presupunand ca impactul pandemiei asupra cererii va fi temporar si ca eventuala redresare ar fi sustinuta de reducerile de productie ale OPEC+ si de o reducere abrupta a investitiilor directionate catre forarea pentru petrol pe viitor. Desi aceasta idee este logica, executia acesteia nu a fost. ETF-urile pe petrol au tendinta de a investi pe loc si chiar acum cea mai ieftina parte a curbei petrolului. Furnizorul de ETF detine o pozitie long in acel contract future si, cata vreme piata are un excedent, acesta va suporta o pierdere in fiecare luna atunci cand vinde contractul ce expira pentru a-l cumpara pe urmatorul la un pret mai mare. Acest fenomen se numeste ‘contango’ si creeaza un obstacol major pentru investitori. La momentul scrierii acestui articol, marja dintre contractul pe iunie si pe septembrie (3 luni) este de 60%, atat trebuie sa se redreseze petrolul in doar trei luni pentru ca ETF-ul sa atinga pragul de rentabilitate. Fondul Statelor Unite pentru petrol (USO:arcx) a devenit, brusc, un taur gigantic intr-un magazin de portelan deoarece fondul detinea un procentaj disproportionat de mare din intreaga piata. Pe masura ce piata scadea, riscul de neplata crestea. De aceea contractul futures pe iunie, care nu expira pana pe 19 mai, a scazut brusc sub 10$/b marti, in timp ce titeiul Brent a fost tras in jos de acesta si a atins un minim de 16$/b. Cu toate acestea, de atunci piata a reusit sa mai castige niste teren. Din cele patru motive, doar unul ar putea avea un impact pozitiv pe termen mai lung asupra pretului. Acestea erau: Bursa de Marfuri din Chicago, care opereaza contractul futures WTI, a crescut marja pentru detinerea contractului (1000 de barili) la 10 000$. Cateva banci si brokeri au introdus restrictii de tranzactionare pentru contractul din iunie, ceea ce inseamna ca pozitiile existente ar putea fi inchise, dar nu ar putea fi deschise pozitii noi. ETF-ul USO, confruntat cu un posibil risc de colaps, si-a redus expunerea la contractul din iunie de la 80% la doar 20% dupa ce a rulat contracte futures pe iulie, august si chiar septembrie. Presedintele Trump ameninta sa distruga canonierele iraniene daca mai hartuiesc navele americane din Golful Persic. Desi motivul din urma prezinta un risc pentru transportul potential sigur al rezervelor prin Stramtoarea Hormuz, celelalte au un caracter mai degraba tehnic. Pe aceasta baza, avem in vedere in continuare o evolutie pozitiva limitata pentru titei pana cand restrictiile de izolare se relaxeaza, ceea ce va duce la o crestere a cererii globale, sau, din pacate, e mai probabil ca multi producatori cu costuri mari sa fie fortati sa reduca productia, fie voluntar, fie involuntar. Sursa: Saxo Bank Articole similare Economie Subiecte relevante petrol economia europeana Q & A