Robo-investitiile 2.0: De ce unii reusesc si altii nu
de Kieran Phyo
SaxoSelect Product Owner

Rezumat: Institutiile consacrate incep sa intre in zona consilierii robotizate, dar desi aceste abordari pot eficientiza furnizarea de sfaturi pentru , produsele bazate strict pe algoritmi pot fi insuficiente in a veni in intampinarea nevoilor investitorilor sofisticati. De aceea Saxo foloseste o abordare hibrid.

Piata consilierii robotizate a fost initial dominata de start-up-uri, dar in ultimele 12 luni s-a observat intrarea institutiilor consacrate precum Standard Life, HSBC, Fidelity si Goldman Sachs, iar toate acestea fie si-au lansat propriul serviciu de consiliere robotizata sau au investit in unul. In mod obisnuit, consilierea robotica implica digitalizarea angajamentului clientului si folosirea algoritmilor pentru a identifica portofolii adecvate pentru investitori. A fost conceputa initial pentru a oferi investitorilor, care poate altfel nu si-ar fi putut permite consiliere financiara, sfaturi de la un cost mai scazut fata de cel oferit de banci, consilieri financiari independenti sau platforme de retail.

Ca atare, consilierea robotizata este privita, de obicei, ca o abordare eficienta mai potrivita persoanelor care isi incep aventura in catre implinirea unor scopuri specifice.

Multi sustin dezvoltarea consilierii robotice, crezand ca viitorul managementului de este determinat de date si nu neaparat de relatii. Este clar ca cresterea sectorului are un public receptiv, iar folosirea tehnologiei in acest fel a fost initial promovata de catre organe de reglementare precum Autoritatea pentru conduita financiara (Financial Conduct Authority) din Marea Britanie, Comisia pentru valori mobiliare si burse de valori din SUA (Securities and Exchange Commission) si Autoritatea Monetara din Singapore ca modalitate de a deservi clienti cu mai putine active de investit si pentru a ajuta la diminuarea asa-numitului decalaj de consiliere. Cu toate acestea, sectorul a fost criticat in mai 2018 atunci cand FCA a spus ca este dezamagita de consilierii robotici, avertizand ca societatile de bazate pe aplicatii nu reuseau sa-si informeze clientii in mod adecvat cu privire la riscuri, nu erau clare in privinta onorariilor si nu reuseau sa inteleaga pe deplin ceea ce-si doreau cu adevarat clientii lor sa realizeze. Aici se regasesc problemele cheie ale consilierilor robotici: educatia clientilor, complexitatea reglementarii si achizitia din partea clientului.

Exista cu siguranta un loc pentru consilierea robotica directa in piata de complexa si fragmentata din zilele noastre, dar dificultatile au inceput sa apara in vizarea unei astfel de piete de masa. Cei care cauta sa construiasca o asemenea oferta au avut trei lectii de invatat. In primul rand, educatia este cheia si partea cea mai dificila atunci cand operezi in cadrul serviciilor financiare. O piata de masa cu potentiali clienti fara experienta nu va avea nivelul de cunostinte sau de intelegere a investitiilor in comparatie cu un public de investitori mai sofisticati. In al doilea rand, pentru companiile de consiliere robotica al caror domeniu este deseori cel al tehnologiei sau al marketingului reglementarea serviciilor financiare este ampla, complexa si, cu clienti mai putin sofisticati, deseori destul de dificila.

Bancile mari si managerii de patrimoniu au adaugat complexitatea necesitatii de a construi noi platforme online in ciuda faptului ca deseori incep cu sisteme care sunt depasite si greoaie. Acest lucru genereaza si mai mari potentiale dificultati de securitate si reglementare. In final, construirea unei baze puternice de clienti este extrem de dificila pentru companiile start-up de consiliere robotica ce nu au beneficiul distributiei catre liste de clienti mari, extinse. Acesta este motivul pentru care unele banci mari si manageri de patrimoniu cauta candidati in aceasta piata in loc sa-si construiasca de la zero propriile servicii.

Nutmeg, in care a investit anul trecut Goldman Sachs, spune ca a observat o tendinta a folosirii serviciului sau de catre persoane cu peste 1 milion £ in active. Utilizarea algoritmilor sau a robotilor nu se afla in etapa in care ar putea gestiona nevoi de investitie individuale mai complexe, mai ales pentru un public investitor mai sofisticat. Viitorul investitiilor este digital, dar pentru investitori mai sofisticati si profesionisti, exista un loc unde inteligenta umana poate determina tipul de serviciu necesar pentru fiecare client individual. Va exista intotdeauna o nevoie de a intelege factorii emotionali ce determina crearea de patrimoniu, iar aceasta s-ar putea sa nu fie in intregime deservita de consilierii robotici. Cu toate avantajele tehnologiei, un model hibrid ce include o solutie mai specifica, construita de oameni si dispozitive, este mai potrivita pentru a veni in intampinarea nevoilor in schimbare ale acestui segment de clienti.

Saxo Bank ofera un serviciu digital care se situeaza in sfera consilierii robotice, dar nu este bazat pe algoritmi sau roboti. In schimb, foloseste expertiza companiilor de renumite la nivel international, vizand o audienta specifica a investitorilor privati si profesionisti. Mai mult, desi implicarea clientului se concentreaza in jurul platformei online, este disponibila o relatie umana (nu de consiliere) la diverse niveluri, prin telefon sau fata in fata.

SaxoSelect, care a atins o crestere AUM de peste 75% in toate portofoliile in 2018, este un serviciu digital care permite clientilor Saxo Bank sa foloseasca informatii de top, la nivel mondial, pentru a investi in pana la noua portofolii diferite gestionate, impartite in trei categorii de preselectate. Acestea sunt Portofolii de capitaluri proprii gestionate pentru actiuni globale, care folosesc strategii si studii ale expertilor de talie mondiala de la Morningstar si Nasdaq, vizand o puternica crestere pe termen mediu. Al doilea set consta in portofoliile de Strategie de tranzactionare care sunt gestionate de traderi cu experienta, ce comporta un risc mai mare si care se concentreaza pe stiluri alternative de tranzactionare. SaxoSelect ofera, de asemenea, Portofolii echilibrate diversificate ce folosesc iShares de la Blackrock si care se bazeaza pe ETF-uri cu costuri scazute pentru pe termen lung si economii.

SaxoSelect reprezinta o oferta mult mai ieftina fata de managerii de patrimoniu traditionali si nu implica costul ridicat al integrarii noilor clienti, data fiind baza de clienti globala existenta extinsa a Saxo Bank. Serviciul ofera investitorilor acces la oportunitati inovatoare de , atrase printr-o performanta constanta, ridicata, cu un apetit de risc echilibrat. De asemenea, SaxoSelect este construit pentru a putea fi folosit sub un alt brand, ceea ce inseamna ca si alte banci, alti consilieri si manageri de pot folosi atat tehnologia, cat si portofoliile gestionate pentru propriii lor clienti.

Saxo crede ca parteneriatele ar putea deveni unul dintre cei mai perturbatori factori din sectorul financiar in urmatorii ani si poate deveni baza pentru un pas semnificativ inainte in utilizarea tehnologiei in cadrul acestui sector. Mai mult, compania a semnat deja parteneriate cu banci si manageri de patrimoniu precum Standard Bank, Banca Generali si Moneyfarm pentru folosirea sub un alt brand a infrastructurii de tranzactionare multi-active si pentru a deservi accesul clientilor lor. Saxo crede ca un numar tot mai mare de companii de servicii financiare nu mai trebuie sa-si dezvolte propriile sisteme si pot folosi expertiza unor companii cu o gandire asemanatoare pentru a debloca resurse semnificative si pentru a furniza servicii si produse mai bune clientilor lor.

Sursa: Saxo Bank