Care sunt avantajele solutionarii alternative pentru consumatori, banci si IFN - uri? - [VIDEO] Autor Denisa Dascalu 27.02.2020 0 2270 Orice consumator nemultumit de serviciile unei institutii financiare bancare (banca) sau nebancare (IFN) poate apela gratuit, 24/7, la CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar) pentru rezolvarea acestor nemultumiri.CSALB solutioneaza diferendele aparute intre consumatori si banci/IFN-uri prin intermediul conciliatorilor, persoane independente, profesionisti din domeniul juridic si economic (care nu sunt angajati ai centrului). Consumatorul este cel care decide tipul de procedura prin care se va realiza solutionarea alternativa: fie prin conciliere (solutie propusa), fie prin arbitraj (solutie impusa).Citeste si: Suma record stearsa de banca, prin intermediul CSALB: 44.600 euroSolutionarea alternativa a litigiilor si diferendelor intre consumatorii de produse si servicii financiar bancare si nebancare, pe de o parte, si banci si IFN-uri, pe de alta parte, are AVANTAJE pentru ambele parti:Pastrarea relatiilor contractuale intre banca si consumatoriAsftel, nu se rupe raportul contractual, ci acesta poate continua pana la expirarea termenului contractului, pentru ca dupa conciliere partile nu mai sunt in conflict. Sursa video: Antena 3Increderea intre parti este pastrata Incredrerea este un capital extrem de important, mai ales pentru acest domeniu al sistemului financiar-bancar, iar impacarea in urma concilierii creste nivelul de incredere reciproca intre cele doua parti.Rapiditate si simplitate in procedurile de solutionare a litigiilorProcedurile de solutionare sunt simple si usor de inteles. Majoritatea cererilor se solutioneaza in 55 zile (media de solutionare a fost de 55 zile in anul 2019), in timp ce termenul legal este de maximum 90 zile (sunt si cauze care dureaza mai mult, dar multe dintre acestea sunt sub media de 55 zile). De exemplu, litigiul dintre o familie din Slatina, judetul Olt si banca la care avea un credit de nevoi personale in euro s-a stins amiabil intr-o singura zi. Consumatorii au depus o cerere la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar de eliminare a comisionului de administrare, insa, dupa analiza dosarului, conciliatorul CSALB a constatat ca prevederea referitoare la acest comision, din actul incheiat cu banca in anul 2011, este legala.Detalii gasiti in articolul Record absolut la CSALB: un litigiu solutionat intr-o singura ziAmbele parti sunt multumite in urma procedurii de solutionare Acest lucru le detemina sa accepte solutia propusa de conciliator si aceasta solutie sa se transforme intr-o hotarare care are aceleasi efecte cu hotararea judecatoreasca. Nu exista un castigator si un invins, se cauta calea de mijloc.Echitatea este prezenta in procesul de solutionare a litigiilor bancareIn cazul solutionarii alternative a litigiilor spetele sunt analizate pe criterii de echitate si nu neaparat conform clauzelor inscrise in contractul de credit, nu dupa litera legii, cum se intampla atunci cand se ajunge in instanta.Confidentialitatea datelor este pastrataConsumatorii pot sta linistiti pentru ca numele consumatorului si al bancii, detaliile concilierii si solutia propusa nu sunt publice.Costurile cu solutionarea litigiilor sunt redusePentru consumatori procedura de conciliere este 100% gratuita.Din 2020 si persoanele juridice (companiile) se pot adresa CSALB pentru diferende cu bancile (privind servicii de plata sau cele aferente activitatii de emitere de moneda electronica). Companiile platesc costuri modice, la fel ca pentru o banca, respectiv 993 lei pentru fiecare cauza care este rezolvata.Avantajele solutionarii alternative pentru consumatori au fost prezentate de Liviu Fenoghen, Director CSALB, in cadrul conferintei "Intalnire cu presa economica", organizata de Finmedia.Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) este infiintat in baza Ordonantei Guvernului nr.38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, care transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.Citeste si: Limitari legislative in solutionarea alternativa a disputelor dintre banci si consumatoriDaca ai probleme in plata ratelor sau ai nemultumiri in relatia cu banca sau IFN-ul, poti gasi rezolvarea in mod gratuit si in mai putin de 90 de zile. Trebuie sa te adresezi cu o cerere catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB). Cererea poate fi completata online pe www.csalb.ro. Aceasta entitate a fost infiintata ca urmare a unei Directive europene cu scopul de a rezolva litigiile dintre consumatori si banci/IFN-uri pe cale amiabila, in afara instantelor de judecata. Articole similare Credite Video Subiecte relevante CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) contract de credit Q & A